no-img
استار پروژه

گزارش تخصصی تاثیر کلاس هوشمند بر تدریس علوم تجربی | استار پروژه


استار پروژه
اطلاعیه های نویسنده سایت

project

ادامه مطلب

DOC
گزارش تخصصی تاثیر کلاس هوشمند بر تدریس علوم تجربی
doc
آذر ۲۳, ۱۳۹۷
39 کیلوبایت
8 صفحه (word)
۲,۰۰۰ تومان
۲,۰۰۰ تومان – خرید

گزارش تخصصی تاثیر کلاس هوشمند بر تدریس علوم تجربی


گزارش تخصصی تاثیرکلاس هوشمند بر تدریس علوم تجربی

در قالب فرمت ورد (word) قابل ویرایش

 

قسمتی از متن گزارش تخصصی :

در کلاس درس معمولی ، طرح درس معلم شامل مجموعه ای از دستورالعمل ها، برنامه های درسی، سؤالات و تمرینات اضافه، امتحانات کلاسی و … می شود. اما در کلاس هوشمند علاوه بر این موارد، معلم از مواد آموزشی چندرسانه ای شامل فیلم، عکس، صدا، اسلاید و … استفاده می کند تا کیفیت و ماندگاری آموزش را ارتقا بخشد. این قدم اول در راه حرکت به سمت مدارس هوشمند است. درباره ی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر نظام آموزشی (و به طور خاص مدارس) دو رویکرد متفاوت وجود دارد. برخی معتقدند، اثر فناوری های جدید تدریجی است و صرفاً انتقال برنامه ی درسی سنتی را کارآمدتر می سازد و در واقع، دسترسی به اطلاعات سریع تر می شود. رویکردی دیگر معتقد است ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات به مدرسه ها، هدف ها و ابزارهای تعلیم و تربیت را به طور اساسی تغییر می دهد. از این دیدگاه فناوری اطلاعات بر مرزهای ساختاری نظام آموزش سنتی فایق می آید. با این که موارد بالا از دستاوردهای استفاده از فناوری اطلاعات است، با این حال ساده لوحانه است اگر تصور کنیم ورود فناوری اطلاعات (در جلوه های متفاوت آن : اینترنت ، رایانه ، چند رسانه ای و … ) به تنهایی باعث انقلاب آموزشی شود. اگر فرهنگ یاد دهی – یادگیری در نظام آموزشی تحول نپذیرد ، ورود فناوری های اطلاعاتی نه تنها تحولی ایجاد نخواهد کرد ، بلکه به تقویت سنت های محافظه کارانه ی آموزشی منجر خواهد شد. در کلاس هوشمند ، کامپیوتر در نحوه تدریس و ارزشیابی تأثیر می‌گذارد و برنامه‌های درسی را تا حدودی تغییر می‌دهد. ولی در عین حال کارکردهای اجتماعی مدارس بر جای خود باقی می‌ماند چون در روابط اجتماعی به دانش‌ آموزان یاری می‌ رساند. در این مدارس دانش‌ آموزان می‌توانند با منابع علمی جهان و معلمان و بچه‌های مدارس دیگر ارتباط برقرار کنند. کلاس هوشمند، کلاسی است که کنترل و مدیریت آن، مبتنی بر فناوری کامپیوتر و شبکه انجام می‌گیرد و محتوای اکثر دروس آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است. در چنین کلاسی یک دانش‌ آموز هوشمند، با صرف وقت بر روی موضوعات به شکل مستمر، منابع و قابلیتهای اجرایی خود را توسعه و تغییر می‌ دهد و این نکته‌ ای است که به مسئولان مدرسه اجازه می‌ دهد تا با توجه به تغییرات به وجود آمده و افزایش سطح اطلاعات دانش‌ آموزان، آنها را برای اخذ اطلاعات جدید آماده نمایند. مهمترین ویژگیها و خصوصیات این مدارس عبارتند از :

الف) در کلاس هوشمند معلمان می توانند با استفاده از بانکهای اطلاعاتی و برنامه های نرم افزاری و غیره روش تدریس جدیدی را با توجه به نیازها و علائق دانش آموزان طراحی نمایند و یا اینکه روش تدریس موجود را تغییر داده و اصلاح نمایند.

ب) دانش آموزان این مدارس، خود سرعت یادگیری خود را تعیین می نمایند. همچنین در این مدارس، ساعات یادگیری محدود به ساعات مدرسه نیست و دانش آموزان در هر لحظه که اراده کنند کلاسهای دلخواهشان را از طریق برنامه های رایانه ای یا ارتباط از راه دور در اختیار خواهند داشت.

‌ج) نقش معلمان در این کلاس ها تا حدود زیادی از آموزش و ارزشیابی دانش آموزان به پیگیری آموزش شخصی آنان تغییر می یابد و در نتیجه فرصت و فراغت بیشتری برای پرداختن به برنامه های رشد و بالندگی حرفه ای خود (مطالعه، برقراری ارتباطات و تعاملات سازنده و مؤثر با همکاران، ارتقاء سطح علمی و بهبود مهارتهای تدریس و …) خواهند یافت.

‌د) در این نوع مدارس دانش آموزان اغلب به جای کیفهای مملو از کتب حجیم، با کامپیوترهای کیفی (lab top) در سر کلاس درس حاضر می شوند. به عبارت دیگر در این مدارس علاوه بر مواد آموزشی رایج و کتابهای درسی، انواع نرم افزارها و درس افزارهای چند رسانه ای نظیر cd و … مورد استفاده قرار می گیرد.

‌ه) ارزشیابی از دانش آموزان در کلاس هوشمند به جای اینکه در مقاطع و نوبتهای فاصله دار (در پایان هر فصل یا هر ترم و …) صورت پذیرد، همه روزه و به طور مداوم انجام می گیرد و تعدادی از این آزمونها هم به صورت on line و از راه دور می باشند.

‌ز) از آنجایی که پاره ای از فعالیتهای مرسوم در مدارس دیگر، در این مدارس به کمک فناوری اطلاعات کاهش می یابد، کمیت و کیفیت تعاملات بین دانش آموزان، معلمان و والدین ارتقاء می یابد و در نتیجه امکان ایجاد شرایط یادگیری بهتر برای دانش آموزان فراهم می گردد.

فهرست مطالب :

  • مقدمه
  • اهمیت نقش کلاس هوشمند بر تدریس علوم تجربی
  • مهمترین ویژگی ها و خصوصیات این مدارس
  • سوال اصلی
  • سوالات فرعی
  • اجرای تدریس مفاهیم علوم تجربی با استفاده از کلاس هوشمند
  • اشکالات بوجود آمده در استفاده از روش هوشمند سازی در طول برخی از جلسات تدریس
  • مقایسه با شاخص
  • تجزیه و تحلیل
  • نتیجه گیری
  • مشکلات اجرای طرح
  • راهکارها
  • پیشنهاد

 


قیمت فایل : ۲۰۰۰ تومان – فرمت : word (قابل ویرایش) – صفحات : ۸

  • خریدار گرامی : برای دانلود فایل پیشنهاد می کنیم از مدیریت دانلود استفاده کنید. همینطور فایل در قالب فرمت zip میباشد و برای اجرا نیازمند نرم افزار WinRaR میباشد.
۲,۰۰۰ تومان – خرید


دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *