no-img
استار پروژه

اقدام پژوهی چگونه می توان با آموزش مهارت ها و روشهای زندگی سلامت روحی و روانی دانش آموزان را تقویت نمود


استار پروژه
اطلاعیه های نویسنده سایت

ادامه مطلب

DOC
اقدام پژوهی چگونه می توان با آموزش مهارت ها و روشهای زندگی سلامت روحی و روانی دانش آموزان را تقویت نمود
doc
بهمن ۱۰, ۱۳۹۵
58 کیلوبایت
56 صفحه (word)
۳,۰۰۰ تومان
۳,۰۰۰ تومان – خرید

اقدام پژوهی چگونه می توان با آموزش مهارت ها و روشهای زندگی سلامت روحی و روانی دانش آموزان را تقویت نمود


اقدام پژوهی چگونه می توان با آموزش مهارت ها و روشهای زندگی سلامت روحی و روانی دانش آموزان را تقویت نمود

در قالب فرمت ورد (word) قابل ویرایش



اقدام پژوهی چگونه می توان با آموزش مهارت ها و روشهای زندگی سلامت روحی و روانی دانش آموزان را تقویت نمود

توضیحی مختصر :

چكيده :
پژوهش حاضر مربوط به این است كه چگونه می توان با آموزش مهارت ها و روشهای زندگی سلامت روحی و روانی دانش آموزان را تقويت نمود. جامعه آماری تعداد 15 نفر از دانش آموزان دختر هنرستان حرفه ای حاج قاسم عاشوری است كه در سال تحصيلی 92-91 مشغول به تحصيل بودند. پرسشنامه مورد استفاده برای تعيين منبع كنترل درونی و بيرونی دانش آموزان پرسشنامه منبع كنترل (لونسون) و پرسشنامه مورد استفاده برای تعيين ميزان سلامت روان پرسشنامه سلامت عمومی كلدبرگ بود كه ابتدا دو پرسشنامه قبل از اجرای كلاس مهارت های زندگی در اختيار دانش آموزان قرار گرفت و پس از بررسی نتايج اين پرسشنامه ها به مدت 4 هفته در هر هفته 2 جلسه مجموعاً 8 جلسه در ماه برای دانش آموزان كلاس مهارت های زندگی برگزار گرديد و پس از پايان كلاسها مجدداً آزمون سلامت عمومی كلدبرگ از دانش آموزان انجام گرفت. نتايج حاصل از بررسی های پس آزمون و پيش آزمون نشان دهنده تاثير مثبت آموزش مهارت های زندگی بر تقويت سلامت روان دانش آموزان بود از نتايج پژوهش می توان در جهت تقويت سلامت روان دانش آموزان در سنين نوجوانی و جوانی در مدارس استفاده نمود و آن را در جامعه نهادينه نمود.
مقدمه :
روانشناسان در دهه ی ها اخير در برسی اختلالات رفتاری و انحرافات اجتماعی به اين نتيجه رسيده اند كه بسياری از اختلالات و آسيب ها در ناتوانی افراد در تحليل صحيح و مناسب از خود و موقعيت خويش، عدم احساس كنترل و كفايت شخصی جهت رويارويی با موقعيت های دشوار و عدم آمادگی برای حل مشكلات و مسائل زندگی به شيوه مناسب ريشه دارد. بنابراين با توجه به تغييرات و پيچيدگی های روزافزون جامعه و گسترش روابط اجتماعی آماده سازی افراد بخصوص نسل جوان جهت رويارويی با موقعيت های دشوار امری ضروری به نظر می رسد. در همين راستا روان شناسان با حمايت سازمان های ملی و بين المللی جهت پيشگيری از بيماريهای روانی و نابه هنجاری های اجتماعی آموزش مهارت های زندگی و برقراری ارتباط موثر را در سراسر جهان و در سطح مدارس آغاز نموده اند.
آنچه امروز تحت عنوان مهارت های زندگی مشهود است تنها حاصل كار پژوهشگران عصر حاضر نيست بلكه بسياری از اين مهارت ها در لابلای تعاليم الهی بخصوص در قرآن و احاديث معصومين (ع) بيان شده است.
بطوری كه تلاش برای برقراری ارتباط مفيد و موثر با ديگران، خودشناسی و توجه به ارزشها كه از فصول اساسی درس مهارت های زندگی است به كرات در قرآن، نهج البلاغه، صحيفه سجاديه و احاديث منقول از ساير معصومين (ع) مورد تاكيد قرار گرفته است. مهارت های زندگی جزء طرح های ارتقای بهداشت روان است كه توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سال 1993 به منظور ارتقای سطح بهداشت روان و پيشگيری از آسيب های روانی و اجتماعی مطرح شده است.
بهداشت روانی از جمله مهمترين نيازهای انسان امروزی است كه برای تامين آن لازم است فرد دقيقاً خود را بشناسد، بتواند ديگران را درک كرده و روابط موثری با آنها ايجاد نمايد. هيجان های منفی و استرس های روزمره خود را شناسايی كند و آنها را تحت كنترل درآورد. به شيوه ای موثر مشكلات خود را حل كرده و تصميم های مناسبی را اتخاذ كند و ديگر اينكه كليشه ای فكر نكرده و اطلاعات را بدون پردازش نپذيرد لازمه بر آورده شدن نيازهای اساسی فوق تسلط بر مهارتهای فردی و اجتماعی است. برخی از اين مهارت ها عبارتند از: مهارت خودآگاهی و همدلی – مهارت های ارتباطی، مهارت حل مساله، مهارت تصميم گيری، مهارت كنترل هيجان های منفی ، مهارت مقابله با استرس، مهارت تفكر خلاق و تفكر انتقادی
مهارت های فردی و اجتماعی فرد را قادر می سازد كه به طور موثر با مقتضيات و كشمكش های زندگی روبرو شود.
دوره نوجوانی، دوره ای بحرانی است كه تغييرات عمده ای در فرد «از لحاظ فيزيولوژيكی، شناختی و روانی» و محيط بيرونی فرد «فشار همسالان، انتقال از محيط كوچک مدرسه به محيطی بزرگتر در جامعه و مواجه شدن با هنجارها» به وجود می آيد.
چنين تغييراتی اغلب با مشكلاتی همراه است كه بسيار استرس زاست. به همين دليل اكثر نوجوانان در يک دوره بحرانی به سر می برند. با توجه به اين مسائل جهت پيشگيری از اختلالات روانی و يا تداوم سلامت روانی، نوجوانان بايد راهبردهای مقابله ای موثر را ياد بگيرند.
بنابراين با توجه به نقش مهم مدارس در تامين بهداشت روانی دانش آموز، برنامه آموزش مهارت های زندگی، روش موثری در جهت رشد شخصيت سالم دانش آموزان و تامين و حفظ بهداشت روانی دانش آموزان تلقی می شود. به اين ترتيب مدارس به جای اينكه تنها بر افزايش عملكرد تحصيلی دانش آموزان تمركز نمايند، بايد بر تامين و حفظ سلامت روان آنان نيز تاكيد نمايند و اقدامات لازم را به منظور تحقق هدف مذكور انجام دهند چرا كه اگر هدف فوق تحقق يابد بسياری در مشكلات تحصيلی و آموزشگاهی و بدنبال آن اجتماعی نيز خودبخود كاهش می يابد.

فهرست مطالب :

  • چکیده
  • مقدمه
  • توصیف وضعیت موجود
  • شواهد 1
  • تعاریف علمی متغییرهای پژوهش
  • تعریف علمی (سلامت روان)
  • تعریف علمی (منبع کنترل)
  • ابزارهای اطلاعاتی
  • ابزارهای اندازه گیری پژوهش
  • پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ)
  • پرسشنامه منبع کنترل لونسون
  • یافته های علمی
  • ابعاد مهارتهای زندگی
  • تعریف منبع کنترل
  • مروری بر ادبیات و پیشینه پژوهش
  • تعریف مهارتهای زندگی
  • جمع بندی و نتیجه گیری از پیشینه پژوهش
  • تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها
  • بهداشت روانی و اهمیت پیشگیری اولیه در مدارس
  • ضمائم
  • پیوست شماره 2
  • فهرست منابع

 


قیمت فایل : 3000 تومان – فرمت : word (قابل ویرایش) – صفحات : 56

  • خریدار گرامی : برای دانلود فایل پیشنهاد می کنیم از مدیریت دانلود استفاده کنید. همینطور فایل در قالب فرمت zip میباشد و برای اجرا نیازمند نرم افزار WinRaR میباشد.
۳,۰۰۰ تومان – خرید


دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *