no-img
استار پروژه

اقدام پژوهی چگونه توانستم میزان علاقه مندی دانش آموزان پایه اول را به درس قران و فعالیت های مربوط به آن افزایش دهم ؟ | استار پروژه


استار پروژه
اطلاعیه های نویسنده سایت

ادامه مطلب

DOC
اقدام پژوهی چگونه توانستم میزان علاقه مندی دانش آموزان پایه اول را به درس قران و فعالیت های مربوط به آن افزایش دهم ؟
doc
شهریور ۲, ۱۳۹۹
36 کیلوبایت
94 صفحه (word)
۳,۰۰۰ تومان
۳,۰۰۰ تومان – خرید

اقدام پژوهی چگونه توانستم میزان علاقه مندی دانش آموزان پایه اول را به درس قران و فعالیت های مربوط به آن افزایش دهم ؟


اقدام پژوهی چگونه توانستم میزان علاقه مندی دانش آموزان پایه اول را به درس قران و فعالیت های مربوط به آن افزایش دهم ؟

در قالب فرمت ورد (word) قابل ویرایش

 

قسمتی از متن اقدام پژوهی :

هدف از انجام این تحقیق به شرح زیر است: الف: هدف کلی: افزایش علاقه مندی دانش آموزان پایه اول دبستان به درس قرآن و فعالیت های مربوط به آن. ب: اهداف اختصاصی: ۱- آشنا کردن دانش آموزان با قرآن کریم به عنوان کتاب الهی و آسمانی ۲- آشنا کردن دانش آموزان با آداب قرائت قرآن و چگونگی احترام به آن ۳- ایجاد عادت در دانش آموزان به گوش کردن با دقت به نوارها و یا لوح های فشرده قرآنی ۴- توان مند سازی دانش آموزان در قرائت قرآن، روخوانی و روان خوانی آن ۵- ایجاد عادت در دانش آموزان، به شنیدن، خواندن و یا درک مفاهیم ساده، پیام ها و داستان های قرآنی ۶- آشنا کردن دانش آموزان با رسم الخط قرآنی و ایجاد عادت در آنان به روخوانی آن به صورت شمرده و آرام ۷- ترغیب دانش آموزان به حفظ سوره های کوتاه قرآنی ۸- آشنا کردن دانش آموزان با معانی برخی از کلمات ساده و عبارت های کوتاه قرآنی ۹- ایجاد شور و نشاط در کلاس قرآن، همراه با جذاب کردن آن برای دانش آموزان. در هنگام پرداختن به مباحث قرآنی شایسته است که ابتدا بدانیم، این کلمات و عبارات سخن خداست و قرآن وظیفه خود را هدایت انسان ها و بیرون آوردن آنها از تاریکی ها به سوی نور می داند. آشنایی با قرآن نه تنها آشنایی با کلام خداست، که این آشنایی شاهراه رهایی از تاریکی جهت رسیدن به نور و روشنایی ست. حال چنانچه طلیعه آشنایی افراد با این کتاب آسمانی و ایجاد علاقه مندی به آن، از همان کودکی و خردسالی همراه باشد، پیدایش صفات عالیه در انسان، بسیار سریع تر روی داده و دوام و بقای آن نیز در روش و منش آنان بیشتر و پایدارتر خواهد بود. زیرا به فرموده ی حضرت علی (ع)، یادگیری علم و دانش در دوران کودکی، همچون ایجاد نقش بر روی سنگ است. با توجه به مطالب یاد شده، آشکار می گردد که نقش و جایگاه درس قرآن در تربیت کودکان، به ویژه دانش آموزان پایه اول دبستان، به چه میزان دارای اهمیت است. بدون شک، مهمترین عاملی که در موفقیت و یا ناکامی برخی از معلمان یا مربیان در آموزش قرآن به دانش آموزان، نقش بسزایی دارد، مربوط به روش آنان در ارائه مطالب درسی می باشد. آشنا نمودن کودکان با اصول و مبانی دین اسلام، به ویژه قرآن کریم، آن هم در پایه اول دبستان، نیازمند تکرار است. زیرا عامل تکرار در فرآیند آموزش امری اجتناب ناپذیر می باشد. اسماعیلی درپژوهشی میدانی تحت عنوان (بررسی علل مهجوریت قرآن از دیدگاه دانش آموزان) پس از بحث در خصوص اهمیت و ضرورت پرداختن به درس قرآن در مدارس، در رابطه با چگونگی حل این مسئله از دیدگاه دانش آموزان، چنین آورده است که آنان معتقدند: نه تنها عوامل انسانی در مدرسه مانند: معلمان و مربیان، بلکه استفاده از روش های نوین تدریس قرآن و شیوه های ارزش یابی از آن نیز در افزایش علاقه مندی دانش آموزان به قرآن و رفع مهجوریت از آن در مدارس بسیار موثر می باشد. علاوه بر این، آنان به صراحت اظهار داشته اند که، نقش وسایل کمک آموزشی شامل: رسانه های دیداری و شنیداری و نرم افزارهای قرآنی در افزایش علاقه مندی دانش آموزان به قرآن و زدودن غبار مهجوریت از آن در مدارس، حتی بیشتر و موثرتر از کتاب ها و مجلات مذهبی می باشد. تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها و اطلاعات: پس از مشاده رفتار دانش آموزان در کلاس و مصاحبه با آنان و حتی اولیای مربوطه و همچنین تبادل نظر با مدیر، معاونین و مربی پیش دبستانی سال گذشته دانش آموزان کلاس و بررسی مطالب پرسش نامه های جمع آوری شده و تجزیه و تحلیل و تفسیر آنها، عوامل موثر در ایجاد مسئله، شناسایی گردید که به شرح زیر می باشد: – خشک و بی روح بودن کلاس قرآن دانش آموزان در سال گذشته – سنتی بودن روش آموزش قرآن به دانش آموزان در سال گذشته – جایگزین کردن دروس دیگر در ساعت درسی قرآن دانش آموزان در دوره پیش دبستانی -عدم تشویق دانش آموزان حافظ قرآن در سال گذشته -شرکت ندادن دانش آموزان در اجرای مراسم ها و مناسبت های دینی و مذهبی آموزشگاه در دوره ی پیش دبستانی- عدم توجه و بی اهمیتی اولیای دانش آموزان به درس قرآن با توجه به شناسایی عوامل موثر در ایجاد مساله راه حل های پیشنهادی: اقدام پژوه، پس از گردآوری اطلاعات لازم از طریق مطالعه ی کتاب های گوناگون و هم چنین داده های جمع آوری شده از پرسش نامه ها، پرونده تحصیلی دانش آموزان کلاس، مشاهدات خود و علاوه بر آن بحث و گفتگو و تبادل نظر با مدیر، معاونین، همکاران و مربی پیش دبستانی سال گذشته دانش آموزان و حتی دیگر مربیان مراکز قرآنی در قالب مصاحبه، به ارائه موارد یاد شده پرداخته است که شامل راه حل های پیشنهادی زیر می باشد: ۱- تغییر مکان کلاس درس قرآن در ساعت درسی مربوطه به توصیه ی یکی از همکاران برای ایجاد تنوع و جذاب کردن کلاس درس قرآن و حفظ تزئینات آن و پوسترهای نصب شده، بیت القرآن الکریم آموزشگاه با اجازه ی مدیر محترم مرتب شده و اختصاص به زنگ قرآن داده شود ۲- استفاده از سیستم رایانه و ویدئو پروژکشن در آموزش درس قرآن به پیشنهاد یکی از همکاران، برای افزایش یادگیری و آموزش بهتر قرآن، می توان در هنگام تدریس از وسایل یاد شده استفاده نمود ۳- برگزاری مراسم جشن قرآن به پیشنهاد اولیای گرامی، کتاب های قرآن درسی کادو شده، هدایایی تهیه شود و در روز برگزاری جشن قرآن، این هدایا به همراه کتاب درسی قرآن به دانش آموزان اهدا گردد ۴- برگزاری مسابقات حفظ و قرائت قرآن همراه با معانی آن و دادن جایزه ی ویژه به حافظان و قاریان قرآن. به توصیه یکی از همکاران برگزاری مسابقات قرآنی هم باعث ایجاد رقابت صحیح در بین دانش آموزان می گردد و هم انگیزه ی آنان را برای یادگیری بیشتر قرآن افزایش می دهد ۵- قرائت سوره های کوتاه و بخشی از آیـه الکرسی در ابتدای هر روز به مدت ۱۰ دقیقه، هم باعـث یادگیری و حفظ سوره می شود و هم موجب متبرک شدن کلاس در آن روز به آیات نورانی قرآن می شود که بهتر است، آموزگار مورد دوم را به دانش آموزان توضیح دهد تا آنان نیز با اعتقادات دینی و مذهبی آشنا شوند ۶- قرائت قرآن توسط دانش آموزان به صورت گروهی در مراسم و مناسبت های گوناگون آموزشگاه به توصیه ی یکی از اولیا، همخوانی قرآن توسط دانش آموزان باعث زیبا شدن صوت آنان شده، شرکت در مراسم ها و مناسبات مختلف آموزشگاه نیز موجب افزایش اعتماد به نفس فراگیران می گردد ۷- خواندن کتاب داستان های قرآنی برای دانش آموزان توسط آموزگار یا خود یکی از فراگیران به پیشنهاد چند تن از همکاران، در خواندن داستان های قرآنی باید توجه داشت، داستان هایی خوانده شود که با روحیات کودکان و میزان درک آنان مطابقت داشته باشد، از خواندن و بیان داستان هایی که درک آن برای کودک مشکل می باشد و یا از میان داستان هایی که در مورد عذاب الهی بوده و موجب خدشه دار شدن روحیات لطیف آنان می گردد خودداری شود ۸- دیدار و آشنایی دانش آموزان با قاریان قرآن به توصیه یکی از مربیان قرآن، دیدار با قاریان قرآن می تواند انگیزه ای برای افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس قرآن باشد ۹- اجرای نمایش بر اساس داستان های قرآنی توسط دانش آموزان، به نظر یکی از همکاران اجرای نمایش توسط دانش آموزان، با داشتن یک راوی و چند بازیگر، علاوه بر علاقه مندی آنان به داستان های قرآنی، باعث فراگیری نکات اخلاقی و پیام های قرآنی فراوانی می شود ۱۰- تهیه و ارائه کتاب های داستانی قرآنی به دانش آموزان به پیشنهاد اولیا، چند کتاب داستان قرآنی تهیه شده و در اختیار دانش آموزان قرار گیرد ۱۱- نصب پوسترهای زیبا از عبارت ها و سوره های قرآنی در کلاس قرآن یکی از راه های انتقال اطلاعات از حافظه ی کوتاه مدت به حافظه ی بلند مدت تکرار مطالب آموخته شده است ۱۲- اجرای بازی با کلمات و عبارت های قرآنی برای دانش آموزان کلاس به توصیه یکی از همکاران، از آنجا که یادگیری همراه با بازی بهتر صورت می گیرد، کلمات و عبارت های قرآنی و معنی هر یک از آن ها روی کارت هایی نوشته شده و در موقعیت های مناسب مورد استفاده قرار گیرد ۱۳- استفاده از نمودار آموزشی قرآن برای تشویق دانش آموزان به پیشنهاد یکی از اولیا، نمودار زیبایی با نام شکوفه های بهشت برای درس قرآن تهیه شده و روی دیوار بیت القرآن الکریم آموزشگاه نصب گردد ۱۴- فراهم ساختن امکان مشارکت دانش آموزان همراه با آموزگار خود در برنامه نماز جماعت آموزشگاه، به توصیه معاون پرورشی آموزشگاه، شرکت کردن دانش آموزان به همراه آموزگار در نماز جماعت، می تواند در آنان برای خواندن نماز، انگیزه بیشتری ایجاد کند ۱۵- خواندن اشعار و سرودهای قرآنی برای دانش آموزان به پیشنهاد دانش آموزان، برای با نشاط کردن زنگ قرآن، شعرهای قرآنی مانند: خورشید قرآن و… در کلاس خوانده شود ۱۶- استفاده از نشانگرهای زیبا برای خط بری عبارت های قرآنی به پیشنهاد چند تن از اولیای گرامی، استفاده از نشانگر برای تمرکز حواس بیشتر، موثر می باشد و اگر دانش آموزان خودشان آن را درست کنند بهتر است ۱۷- استفاده از نوارها و لوح های فشرده قرآنی، شامل تصاویر و داستان های مربوطه در فرآیند تدریس قرآن برخی از همکاران معتقد بودند که تهیه ی نوارها و لوح های فشرده قرآنی جهت استفاده ی دانش آموزان در منزل نیز جذابیت خاصی دارد و در یادگیری آنان تاثیر بسزایی دارد و حتی اولیا نیز می توانند در این آموزش سهیم بوده و خودشان هم سوره ها و معانی آن را یاد بگیرند ۱۸- استفاده از لباس ها و پوشش های رنگی و شاد توسط آموزگار و دانش آموزان کلاس در زنگ قرآن به توصیه چند تن از اولیا، استفاده از پوشش های رنگی و شاد باعث افزایش شور و نشاط بیشتری در دانش آموزان می گردد. ۱۹- استفاده از تاج گل برای دانش آموزان در زنگ قرآن به پیشنهاد یکی از همکاران، استفاده از تاج گل در زنگ قرآن باعث تنوع و جذابیت برای دانش آموزان می شود ۲۰- نصب نوار چسب با عرض مناسب بر روی آیات و عبارت های کتاب قرآن دانش آموزان به توصیه یکی از اولیا، چسب زدن روی سوره های کتاب باعث می شود که اگر دانش آموزی احیانا وضو نداشت مستقیم دست روی سوره نگذارد، این امر موجب توجه بیشتر آنان به آداب خواندن قرآن می شود ۲۱- استفاده از عطر، عود و دیگر مواد خوش بو کننده در کلاس درس قرآن ۲۲- پذیرایی از دانش آموزان در کلاس درس قرآن به پیشنهاد یکی از اولیای گرامی برای هر زنگ قرآن، میوه یا شکلات تهیه شده و از دانش آموزان پذیرایی شود ۲۳- تدریس قرآن به دانش آموزان به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی به پیشنهاد یکی از همکاران، آموزش انگلیسی سوره ها و شعر آن باعث جذابیت و علاقه بیشتر دانش آموزان به قرآن می شود ۲۴- آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان با استفاده از پیام های قرآنی و روایات اسلامی به پیشنهاد یکی از همکاران، با کاربرد پیام ها و آموزه های قرآنی در زمان های مناسب، دانش آموزان در می یابند که لازمه ی داشتن زندگی خوب و مفید، عمل به دستورات قرآن می باشد ۲۵- استفاده از نوارها و لوح های فشرده قاریان در کلاس درس قرآن ۲۶- توصیه به دانش آموزان جهت تماشای قرائت های زیبای قاریان، پخش شده از شبکه قرآن سیمای جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد یکی از همکاران، تنظیم برنامه ای برای گوش دادن هماهنگ به صوت قاریان و بحث و گفتگو در کلاس درباره ی ایشان باعث ایجاد انگیزه در دانش آموزان به قرائت قرآن با صوت می شود.

فهرست مطالب :

  • چکیده
  • واژگان کلیدی
  • مقدمه
  • بیان مسئله
  • توصیف وضع موجود (شواهد۱)
  • الف. شاخه های کیفی وضع موجود
  • ب. شاخه های کمی وضع موجود
  • اهداف تحقیق
  • ب. اهداف اختصاصی
  • گردآوری داده ها و اطلاعات برای ارایه راه حل ها
  • الف. مشاهده
  • ب. پرسش نامه
  • ج. مصاحبه
  • د. بررسی پرونده های تحصیلی دانش آموزان
  • الف. پیشینه ی نظری
  • ب. پیشینه ی عملی
  • تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها و اطلاعات
  • راه حل های پیشنهادی
  • انتخاب راه حل ها
  • اعتبار بخشی به راه حل ها
  • اجرای راه حل ها (شواهد۲)
  • پیشنهادها و راهکارها
  • فهرست منابع و ماخذ

 


قیمت فایل : ۳۰۰۰ تومان – فرمت : word (قابل ویرایش) – صفحات : ۹۴

  • خریدار گرامی : برای دانلود فایل پیشنهاد می کنیم از مدیریت دانلود استفاده کنید. همینطور فایل در قالب فرمت zip میباشد و برای اجرا نیازمند نرم افزار WinRaR میباشد.
۳,۰۰۰ تومان – خرید


دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *