no-img
استار پروژه

اقدام پژوهی چگونه توانستم قسمت آشنایی با خودرو کتاب حرفه و فن سال سوم راهنمایی با وسایل کمک آموزشی برای دانش آموزان جذاب کنم ؟ | استار پروژه


استار پروژه
اطلاعیه های نویسنده سایت

ادامه مطلب

DOC
اقدام پژوهی چگونه توانستم قسمت آشنایی با خودرو کتاب حرفه و فن سال سوم راهنمایی با وسایل کمک آموزشی برای دانش آموزان جذاب کنم ؟
doc
مهر ۱۹, ۱۳۹۹
42 کیلوبایت
53 صفحه (word)
۳,۰۰۰ تومان
۳,۰۰۰ تومان – خرید

اقدام پژوهی چگونه توانستم قسمت آشنایی با خودرو کتاب حرفه و فن سال سوم راهنمایی با وسایل کمک آموزشی برای دانش آموزان جذاب کنم ؟


اقدام پژوهی چگونه توانستم قسمت آشنایی با خودرو کتاب حرفه و فن سال سوم راهنمایی با وسایل کمک آموزشی برای دانش آموزان جذاب کنم ؟

در قالب فرمت ورد (word) قابل ویرایش

 

قسمتی از متن اقدام پژوهی:

رسانه آموزشی به عوامل، وسایل و یا ابزاری گفته می شود که کل محتوای آموزش را به فراگیران منتقل می کند. وسایل کمک آموزشی کلیه ادوات و اشیایی هستند که در کنار رسانه آموزشی برای تفهیم بهتر و بیشتر موضوع آموزشی به فراگیران به کار میروند. وسایل کمک آموزشی از حیث این که تئوری و عمل را هماهنگ می کند جایگاه ویژه ای دارد. استفاده از وسایل کمک آموزشی توسط معلم در جریان تدریس، باعث می شود که مطالب مطرح شده در ساخت شناختی دانش آموزان جا بگیرد و دانش آموز به یادگیری معنی دار نائل شود. متاسفانه استفاده منظم و اصولی از وسایل کمک آموزشی تحت هر عنوان در مدرسه به فراموشی سپرده می شود و اغلب عدم استفاده از وسایل کمک آموزشی را از طریق کمبود وقت و نبود وسایل توجیه می کنند. استفاده از وسایل کمک آموزشی باعث تحرک و پویایی در نظام آموزشی می شود. تحقیقاتی که تا به حال به عمل آمده است نشان می دهد که از طریق تدریس معمولی تنها ۳۰% مطالب از مطالب مورد تدریس یادگرفته می شود در حالی که اگر یادگیری با استفاده صحیح از وسایل ارتیاطی به عمل آید میزان یادگیری افراد را تا ۷۵% بالا می برد. کلاس های درس در یک دسته بندی کلی یا شاداب، جذاب و مخاطب گستر یا کسل کننده خمود و مخاطب گریز و یا معمولی و عادی است. کلاس درسی که در آن به مولفه های جذابیت توجهی نشان داده نمی شود با گذشت زمان ممکن است کم کم سستی و کسل کنندگی در آن به چشم آید که گسست ارتباط بین استاد و فراگیر از روشن ترین پیامدهای ناگوار آن خواهد بود و نتایج آموزش را عقیم و بی ثمر می سازد. به نظر می رسد جذابیت کلاس بر چند رکن و پایه استوار است: الف: معلم ب: متن و محتوای درس ج: فضای کلاس. معلم یکی از ارکان اساسی آموزش و پرورش است و بدون در نظر گرفتن نقش او، نقش سازنده ای را نمی توان برای تعلیم و تربیت منظور نمود. معلم نه تنها متخصص وسایل آموزشی، بلکه راهنما و سرمشق فراگیران و مشفق آنان و دوست و مشکل گشای دانش پژوهان است و این همه کارکرد با عنایت به نقش و جایگاه ممتازی است که او در تعلیم و تربیت داراست. ابزارهای اطلاعاتی: ۱- مطالعه کتب و پایان نامه های دانشگاه فردوسی و دانشگاه فرهنگیان ۲- منابع اینترنتی ۳- مشاهده عینی رفتارها و واکنش های دانش آموز. وسایل کمک آموزشی چیست؟ هرچه که بتواند کیفیت آموزش و تدریس را افزایش دهد وسیله ای برای کمک به آموزش است. رسانه های نوشتاری از اولین رسانه هایی بودند که در امر تعلیم و تربیت از آنها استفاده می شده است، و سپس رسانه های دیگری از قبیل تصاویر، نقشه ها، اسلاید، فیلم، تلوزیون و بسیاری از رسانه های دیگری که وارد جریان تعلیم و تربیت شده اند. ویژگی های وسایل کمک آموزشی: ۱- متناسب با موضوع آموزش بودن ۲- دقیق بودن ۳- با دوام بودن ۴- ساده بودن ۵- قابل استفاده بودن توسط مخاطبین ۶- جالب بودن ۷- لازم بودن. نحوه استفاده از وسایل کمک آموزشی: ۱- انتخاب مناسب ۲- آمادگی قبلی ۳- تشریح وسایل ۴- محل وسایل ( در معرض دید بودن) ۵- در دسترس بودن برای استفاده فراگیران. دو نکته مهم را باید سرلوحه کارفعالیت آموزشی خود قرار داد: ۱- به دلیل نقش مهم حس بینایی در یادگیری انسان، لازم است در موقعیت های ارتباطی و آموزشی به جای تکیه صرف بر کلام (گویش) و حس شنوایی مخاطبان، از پیام های تصویری و رسانه های دیداری_ شنیداری نیز به میزان کافی استفاده کنیم. ۲- بیشترین یادگیری در زمانی است که حس های بیشتری استفاده کنیم و به طور یقین این امر به مدد کاربرد رسانه ها و وسایل کمک آموزشی حاصل خواهد شد. نقش وسایل کمک آموزشی درتدریس: ۱- توجه و علاقه فراگیران را جلب می کند ۲- یادگیری را سریعتر، موثرتر و پایدارتر می کند ۳- تجارب عینی و واقعی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد ۴- در توسعه و رشد معنی در ذهن دانش آموزان موثرند ۵- پایه های لازم را برای یادگیری تدریجی و تکمیلی فراهم می سازند ۶- پیوستگی افکار را در فرایند یادگیری فراهم می کند* شرایط را برای تفکر و ساختن مفاهیم مهیا می کند. عوامل موثر در جذابیت کلاس و یادگیری: نقش معلم در جذابیت کلاس از چند جنبه: ۱- از جنبه علمی: – تسلط علمی – پاسخ گویی- استفاده از منابع. ۲- از جنبه رفتاری: – شادابی– احترام به دانش آموز– رعایت پوشش ظاهری– اعتماد و خوش گمانی– پرهیز از غرور. ۳- جنبه روشی ۴- جنبه مدیریتی. تاثیر وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تحصیلات والدین: سطح درآمد یا وضعیت مالی والدین، نوع شغل پدر، میزان تحصیلات مادر عواملی را تشکیل می دهند که در تعیین سطح یادگیری فرزندان تاثیر می گذارد. برای مثال خانواده هایی که از تحصیلات و امکانات بیشتری برخوردارند، احتمالا فرزندان خود را به سال های بیشتر از تحصیلات عادی مدرسه ترغیب می کنند و یا خانواده هایی که از درآمد بالایی برخوردارند قدرت تحمل هزینه های سال های بیشتر تحصیلات فرزندان خود را نیز دارند. یکی از عوامل مهم در پیشرفت و یا ترک تحصیل دانش آموزان سواد والدین محسوب می شود. اگر بچه ها در محیط خانواده احساس پشت گرمی نمایند و هرگاه از لحاظ درسی برایشان مشکل پیش آمد مطمئن باشند که اولیای آن ها کمک می کنند در این صورت با دلگرمی بیشتری درس می خوانند و دچار عقب ماندگی تحصیلی نخواهند شد. محیط خانواده نیز در پیشرفت تحصیلی نقش بسزایی دارد. دانش آموزی که والدین خود را در حال مطالعه کتاب می بیند خودش نیز تشویق به درس خواندن می شود و آن ها را به عنوان بهترین الگوی همانند سازی تحصیلی انتخاب می کند. چگونه کلاس جذابی را برای دانش آموزان فراهم کنیم؟ – وقتی وارد کلاس می شوید مکث کنید منتظر بمانید تا همه کلاس آماده شود تک تک دانش آموزان را از نظر بگذرانید. – قبل از آنکه همه کلاس آماده شود تدریس خود را شروع کنید. – اگر کلاس شلوغ است، به دانش آموزان شلوغ، خیره شوید. تغییر فعالیت بدهید (مثل جابجایی صندلی کلاس، نگاه به دفتر نمره و نگاه به دانش آموزان و…). – هرگز تدریس خود را با ارعاب و تهدید آغاز نکنید. صحبت های خود را دوستانه و به آرامی آغاز کنید. – از مطالب درس قبلی سوال کنید. بدون یادآوری درس قبلی درس جدید را آغاز نکنید. – برای تدریس درس جدید دانش آموزان را آماده کنید و برای آماده سازی، سوالات غیر مستقیم اما مرتبط با درس جدید از دانش آموزان بپرسید. – تدریس خود را با مثال های ساده، به روز و کاربردی آغاز کنید از بیان مثال های تکراری و اصطلاحات فنی تا حد امکان بپرهیزید. – مقدمات تدریس را آنقدر طولانی نکنید که دانش آموزان برای یادگیری موضوع اصلی درس، خسته شوند. – در این مرحله، بر موضوع درس تمرکز کنید، و تدریس خود را پی بگیرید. در بیان اینکه چرا باید در دانش آموزان ایجاد انگیزه کرد، می توان به این موارد اشاره کرد: – برانگیختن علاقه دانش آموز. – درگیر کردن دانش آموزان با موضوع درس. – معطوف کردن توجه دانش آموز، به آنچه که باید یاد بگیرد. جذابیت کلاس درس و جلوگیری از خستگی معلم و دانش آموزان: ۱- به محض احساس خستگی در دانش آموزان و حواس پرتی آنان، جریان تدریس را قطع کرده و به آنان اجازه داده شود که از جای خود بلند شده، کشش عضلانی داشته نفسی بکشند و دقایقی آزاد باشند. ۲- حتما قبل از تدریس درس جدید، خلاصه مطالب قبلی برای دانش آموزان گفته شود و آن ها را به هم ربط بدهید. ۳- اگر وقت اضافه ای در کلاس موجود باشد نباید گذاشت دانش آموزان از سر و کول هم بالا روند بلکه باید به نحوی آنان را مورد آموزش قرار داد به عنوان مثال صحبت و تبادل نظر در مورد مسائل اجتماعی محل سکونت و یا وضع مدرسه. ۴- طوری برنامه ریزی شود که هر جلسه با توجه به دوره تحصیلی و پایه حدود ۳ تا ۵ دقیقه یک رفتار نیکو یا یک روایت و حدیث مرتبط با دانش آموزان در پایان کلاس ذکر شود. ۵- به صلاح دید معلم می توان هر جلسه یکی از دانش آموزان را به ترتیب انتخاب کرد تا مطالبی را در راستای درس به دانش آموزان ارائه دهد با این عمل اظطراب صحبت در روبروی همکلاسی به تدریج کاسته می شود. ۶- استفاده از ارزان ترین و کارآمد ترین تشویقات یعنی تشویق لفظی را در کلاس درس هرگز فراموش نکنید. ۷- استفاده از تشویق کف زدن توسط کل کلاس برای موفقیت های کوچک و بزرگ آنان یا به دنبال آمادگی کل دانش آموزان یا گروهی از آنان برای پاسخ گویی به درس، اتمام درس، کسب نمرات مطلوب، اظهار نظرهای مناسب و… حال و هوای کلاس را عوض خواهد کرد. ۸- دو کار در کلاس نباید فراموش شود و اثر معجزه آسایی در آرامش و آمادگی دانش آموزان دارد و آن ذکر صلوات در برخی مواقع و یا تلاوت قرآن مجید یا ترجمه آن توسط یکی از دانش آموزان است. ۹- بردن روزنامه یا مجله به کلاس درس حتی دو یا سه هفته یک بار و اختصاص دقایقی از ذکر خلاصه مطالب آن که مرتبط با درس باشد مفید است. ۱۰- برای پرسش پا تخته ای الزامی نیست که دانش آموزان سرپا روبروی دانش آموزان دیگر بایستند می توان برای آنها که خیلی اظطراب دارند یک صندلی روبروی دانش آموزان که مایل هستند بگذارند.

ارزیابی تاثیر اقدامات و تعیین اعتبار: ۱- دانش آموزان در کلاسی که اینگونه تشکیل می شود حضوری فعال دارند و معلم متکلم وحده نیست. ۲- فضای کلاس حرفه و فن متنوع بوده و در حاشیه مطالب زیادی گفته می شود که اطلا در کتاب وجود ندارد و موجب توجه بیشتر دانش آموزان به درس می شود. ۳- دانش آموزان در رابطه با مبحث مورد تدریس، سوالات متنوع و زیادی را مطرح می کنند. بویژه آنکه بسیاری از ابزارها و قطعات را از نزدیک می بینند و یا از طریق پوستر درباره آنها بحث می کنند. ۴- در این روش، بااستفاده از وسایل کمک آموزشی، یادگیری مباحث عمیق تر است. ۵- در یک کلاس فعال جایی برای اخلال و بی نظمی شاگردان نمی ماند. ۶- مدیر مدرسه، معاونین، بعضی همکاران و والدین و… این روش تدریس را مفید و موثر می دانند. ۷- بسیاری از دانش آموزان این روش تدریس را باعث علاقه مند شدن خود به این درس و بعضی از رشته های فنی و حرفه ای معرفی شده در کتاب و همچنین افزایش اطلاعات عمومی خود می دانند و اعتقاد دارند وسایل کمک آموزشی در این راه بسیار مفید بوده اند. ۸- اکثر دانش آموزان خوب اعتقاد دارند که قبل از امتحان حرفه و فن ثلث و میان ثلث هیجان و استرس ندارند، چون مطالب این بخش را به خوبی درک کرده اند. ۹- در این روش دانش آموزان فشار زیادی را برای حفظ مباحث درس حرفه و فن متحمل نمی شوند و میانگین نمرات نیز بالاست. ۱۰- دانش آموزان علاوه بر یادگیری مطالب، به نحوه طراحی معلم، خط، استفاده از وسایل کمک آموزشی، اطلاعات عمومی معلم و… نیز توجه می کنند که به صورت غیر مستقیم باعث الگو برداری مثبت می شود.

فهرست مطالب :

  • چکیده
  • کلمات کلیدی
  • مقدمه
  • توصیف وضعیت موجود
  •  بیان مسائل
  • فرضیه
  • شواهد۱
  • توصیف تعاریف و واژگان
  • ابزارهای اطلاعاتی
  • یافته های علمی
  • ویژگی های وسایل کمک آموزشی
  • فواید استفاده از وسایل کمک آموزشی
  • نقش مواد و وسایل کمک آموزشی در تدریس
  • مزایای استفاده از وسایل کمک آموزشی
  • عمده ترین دلایل و موانع عدم کاربرد معلمان از وسایل کمک آموزشی در کلاس های درس
  • وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تحصیلات والدین
  • تاثیر وضعیت مالی والدین در یادگیری کودکان
  • نتیجه
  • پیشینه تحقیق
  • تحلیل و تفسیر داده ها
  • الگوی شش پرسش
  • رائه راه حل موقت
  • اجرای راه حل
  • شروع تدریس
  • شواهد (۲) ابزارهای اطلاعاتی
  • گردآوری اطلاعات
  • ارزیابی تاثیر اقدامات و تعیین اعتبار
  • راهکارها و پیشنهادات
  • منابع

 


قیمت فایل : ۳۰۰۰ تومان – فرمت : word (قابل ویرایش) – صفحات : ۵۳

  • خریدار گرامی : برای دانلود فایل پیشنهاد می کنیم از مدیریت دانلود استفاده کنید. همینطور فایل در قالب فرمت zip میباشد و برای اجرا نیازمند نرم افزار WinRaR میباشد.
۳,۰۰۰ تومان – خرید


دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *