no-img
استار پروژه

اقدام پژوهی چگونه توانستم علل مدرسه گریزی حسین را کاهش دهم


استار پروژه
اطلاعیه های نویسنده سایت

ادامه مطلب

DOC
اقدام پژوهی چگونه توانستم علل مدرسه گریزی حسین را کاهش دهم
doc
دی ۲۹, ۱۳۹۵
33 کیلوبایت
16 صفحه (word)
۳,۰۰۰ تومان
۳,۰۰۰ تومان – خرید

اقدام پژوهی چگونه توانستم علل مدرسه گریزی حسین را کاهش دهم


اقدام پژوهی چگونه توانستم علل مدرسه گریزی حسین را کاهش دهم

در قالب فرمت ورد (word) قابل ویرایش


Action research

اقدام پژوهی چگونه توانستم علل مدرسه گریزی حسین را کاهش دهم

توضیحی مختصر :

چکیده:
در این اقدام پژوهی که موضوع آن جلوگیری از مدرسه گریزی حسین می باشد. هدف این بود که دانش آموز مذکور را به حضور منظم در مدرسه و کاهش اضطراب (تعلق به خانواده) در او سوق دهیم؛ برای این منظور از روش تحقیق اقدام پژوهی استفاده کردیم. من که معاون اجرایی مجتمع بودم با کمک مدیر و مشاور مدرسه و معاون آموزگار بادعوت اولیای دانش آموز و چندین جلسه بحث و گفتگو و ارائه رهنمود (عدم ترک خانه در موقع برگشتن فرزندش از مدرسه و استقبال ازاو) و از همه مهم تر دادن مسولیت و بزرگ تر جلوه دادن نقاط قوت دانش آموز توانستیم رفتار دانش آموز را اصلاح کنیم. و به این نتیجه رسیدیم که نیاز به تعلق به خانواده باید در کودک تأمین شود تا او آرامش روانی داشته باشد و با خیال راحت در سرکلاس درس حاضر شود.
کلید واژه ها: مدرسه گریزی، مسوولیت، تعلّق
مقدمه:
اصطلاح « گريز از مدرسه »  پس از اجباری شدن آموزش و پرورش در اواخر قرن نوزدهم متداول شد . در آن هنـگام ، اصطلاح  مزبور احتمالا ”  تمـام  اشكال  غيبت بدون اجازه از مـدرسه را شامل می شـد، و تنـها در اين اواخر بود كه كار بررسی غيبت، در اشكال گوناگون و محتمـل آن بتدريج آغاز شد. اين امر بدان علت است كه غيبت از مدرسه  نشانـهايی از يک اختـلال است ، كه  نمی توان آن را  به صورتی كه ممكن است ترسهای شبانه ، خيس كردن بستـر، يا هوس غذای را در خانواده پنـهان نگه داشت، از انظار مخفی كرد. معلمان احساس می كنند كه مدرسه گريزی يک كودک يا ترس او از مدرسه، بازتابی بر آنها دارد و مدد كاران اجتماعی نيـز هنگامی كه  نمی تواننـد كودک  را بر آن دارند كه به مدرسه باز گرد، ممكن است احساس ناكامی كنند.
اگر كـودک بدون اطلاع پدر يا مادر از مدرسه غيبت كند ، اين را می توان مدرسه گريزی ناميد. انسان از خود سؤال می كند، كه اگر كودک به مدرسه نرود، چه بر سر او خواهد آمد؟ شغل آينده اش چه خواهد شد؟ مسؤول آمـوزشی چگونه می تواند آنهايی را كه واقعا“ مدرسه گريزند، وادار به حضور در مدرسه بكند؟
با آغاز سال تحصيلی كلاس اولی ها به مدرسه می روند تا دنيای گسترده تری را تجربه كنند. دوستی های جديد، ارتباطات وسيع تر، آشنايی با معلمان، آشنايی با خطوط كجی كه به تدريج شكل حروف الفبا را به خود می گيرد، توانايی خواندن و نوشتن و دنيای محدود كودک را گسترش می دهد. بعضی ها گريان و بعضی ها خندان گام به مدرسه می گذارند، شادی يا اضطراب و نگرانی، دو حالت متضادی است كه می توان در چهره ی اين نونهالان مشاهده نمود.
اولين مسئله ای كه در فرستادن كودک به مدرسه حائز اهميت باشد، ميزان آمادگی وی برای پذيرش نقش و مسئوليت دانش آموزی است. آمادگی را می توان با توجه به سن تحولی ورشد وی، ميزان انطباق جويی وی با شرايط اجتماعی شدن و درک تضادها و توقعات آموزشی سنجيد نه به اتكای نمره استاندارد شده يک آزمون خاص، از اين رو فرستادن كودک به كلاسهای آمادگی تا حد زيادی تعيين كننده ی ميزان آمادگی كودک برای رفتن به كلاس اول است. هر چند برخی ويژگيها مانند اينكه: هنگام مدرسه رفتن گريه می كنند، به موقع لباس نمی پوشند، صبحانه نمی خورند، تظاهر به درد شكم و معده می كنند، وقت را تلف می كنند و صراحتاً می گويند: « من نمی خواهم به مدرسه بروم». در اكثر كودكان هفت ساله ديده می شود، اما همين كه كودک به مدرسه رسيد، تمامی اين شكايت به پايان می رسد و كودک با ساير كودكان همگام و همراه می شود. اما كودكی كه آمادگی رفتن به مدرسه را ندارد، نه تنها قادر به انطباق اجتماعی، نقشها، مسئوليت ها، به كارگيری مهارتهای اجتماعی، دوست يابی و … نيست، بلكه نمی تواند از مفاهيم آموزشی بهره لازم را نيز بگيرد.
در راستای اين مبحث در مجله پیوند شماره 281 آمده است:
مهرماه برای اكثر افراد بخصوص كلاس اولی ها هميشه با خطرات تلخ و شيرين توام بوده است، اصولاً يكی از ترسهای خاص كودكان ترس از مدرسه است. در اين حالت كودک از رفتن به مدرسه خود داری می كند و در منزل می ماند و به اصرار پدر و مادر هم توجهی نمی كند. پا فشاری و اصرار پدر و مادر باعث پيدايش علائم عدم تعادل روانی و اختلالات جسمانی می شود. اختلالات جسمـانی به صورت دل درد، استفراق، سردرد، سرگيجه و ضعف ظاهر می شود و غالباً ادامه پيدا می كند. اضطراب دوری از مادر از جمله عواملی است كه سبب امتناع از رفتن به مدرسه می شود. بعضی از كودكان آنقدر به مادر خود تعلق خاطر دارند كه حاضر نمی شوند لحظه ای از او جدا شوند، در چنين وضعيتی مادران معمولاً ناگزير می شوند همراه كودكان خود به مدرسه رفته و كنار او بمانند، ولی از آنجايی كه انجام اين كار هميشه برای مادران مقدور نيست، لذا مسؤلان مدرسه گاهی برای ممانعت از بيقراری و بهانه جويی كودک ناچار به استفاده از حربه ی دروغ شده و به كودک می قبولانند كه مادرش در دفتر مدرسه حضور دارد و بدين ترتيب او را قانع می كنند.
مشكل ترين پايه تحصيلی در دوره دبستان، كلاس اول ابتدايی است. كودكی كه قبلاَ هيچگونه آشنايی با محيط درس، كلاس، مدرسه و شخصی به نام آموزگار نداشته به ناگاه خود را در آن محيط، تنها و به دور از خانواده احساس می كند.
آشنايی با روحيه اين دسته از كودكان و چگونگی شكل گيری شخصيت آنان در خانواده های مختلف می تواند معلمان را در برقراری يک رابطه ی سالم و منطقی با آنان رهنمون شود.

فهرست مطالب :

  • چکیده
  • کلید واژه ها
  • مقدمه
  • توصیف وضعیت موجود و بیان مساله
  • مساله
  • شواهد 1
  • گرد آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل و ارائه راهکار موقتی
  • اجرای راهکارها
  • شواهد 2
  • ارزشیابی تاثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن
  • پیشنهادات
  • نتیجه گیری و گزارش نهایی
  • راهکارهایی برای حل مشکل مشابه در خانواده ها
  • فهرست منابع

قیمت فایل : 3000 تومان – فرمت : word (قابل ویرایش) – صفحات : 16

  • خریدار گرامی : برای دانلود فایل پیشنهاد می کنیم از مدیریت دانلود استفاده کنید. همینطور فایل در قالب فرمت zip میباشد و برای اجرا نیازمند نرم افزار WinRaR میباشد.

۳,۰۰۰ تومان – خرید



دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *