no-img
استار پروژه

اقدام پژوهی چگونه توانستم دانش آموزانم را با فعالیت های تکمیلی به رسم هندسی علاقه مند کنم ؟ | استار پروژه


استار پروژه
اطلاعیه های نویسنده سایت

ادامه مطلب

DOC
اقدام پژوهی چگونه توانستم دانش آموزانم را با فعالیت های تکمیلی به رسم هندسی علاقه مند کنم ؟
doc
شهریور ۱۱, ۱۳۹۹
53 کیلوبایت
57 صفحه (word)
۳,۰۰۰ تومان
۳,۰۰۰ تومان – خرید

اقدام پژوهی چگونه توانستم دانش آموزانم را با فعالیت های تکمیلی به رسم هندسی علاقه مند کنم ؟


اقدام پژوهی چگونه توانستم دانش آموزانم را با فعالیت های تکمیلی به رسم هندسی علاقه مند کنم ؟

در قالب فرمت ورد (word) قابل ویرایش

 

قسمتی از متن اقدام پژوهی :

در سال تحصیلی ۹۰-۹۱ در جهت علاقه مندی دانش آموزان به رسم ریاضی فعالیت هایی انجام دادم حین انجام کار علت کاهش علاقه دانش آموزان به رسم ریاضی، نداشتن انگیزه، ذوق و اشتیاق در این زمینه، که آن هم به دلیل ندانستن کاربرد رسم ریاضی است، برایم روشن شد. دانش آموز در این زمینه، احساس نیاز نمی کند و نیازش را در زمینه های دیگر به خصوص تست پیدا می کند، چون آنان به اهمیت ریاضی در مسابقات علمی و آزمون های ورودی واقف هستند. همچنین به دلیل داشتن تکالیف زیاد مدرسه، وقت کافی برای انجام تکالیف نداشته و اغلب اوقات اولیاء رسم هایشان را ترسیم می کنند. بنابراین سعی کردم هر جزء از درس را با تصویر عینی که به اندازه کافی ساده و روشن باشد مرتبط کنم همچنین کاربرد هایی از رسم ها را در زمینه های تزیینی و فنی به آنها نشان دهم تا ببینند که چگونه ریاضیات از درون جهان اطراف آنها زاده شده.

نتایج به دست آمده از این روش ها در مدرسه عبارت بودند از:

تحقق یافتن تدریس رسم ریاضی به شیوه های نو و جدید

اشتیاق دانش آموزان به هنگام تدریس و بازدید

اظهار رضایت اولیای آنها از اجرای این طرح

جذاب شدن درس رسم برای دانش آموزان و خاطره انگیز شدن زنگ ریاضی

یادگیری مطلوب کاربرد رسم ریاضی

ترسیم رسم های ابتکاری توسط دانش آموزان

تهیه کارت پستال توسط دانش آموز و تقدیم آن به دبیر ریاضی

تعویض دفتر رسم و کشیدن مجدد تمام رسم های کتاب

طبق مطالعات انجام شده حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد دانش آموزان در کشور های مختلف درک چگونگی کاربرد هندسه در دنیای واقعی را نمی دانند و همین مانع از نوآوری و تفکر خلاق در آنها شده و باعث دلسردی آنان از هندسه می گردد. همچنین رسم هندسه موجب تکامل سه کیفیت در دانش آموزان می شود: تجسم فضایی، درک عملی و تفکر منطقی. پس باید تا جایی که امکان دارد هر جزء از درس هندسه را بر تصویر عینی که به اندازه کافی ساده و روشن می باشد، متکی کرد. پس شاگردان باید تشویق شوند مسائل روزمره را به کمک نمایش های ریاضی (جداول، نمودارها و نقشه ها با بیان ریاضی) تفسیر کنند. دانش ریاضی خود را به کار برند و به کمک شرایط اولیه نتایج حاصل را بیان کنند. شاگردان نه تنها باید ببینند که ریاضی چگونه در جهان واقعی کاربرد دارد بلکه، باید مشاهده کنند چگونه از درون جهان اطراف آنها زاده شده است. پس برای رسیدن به این هدف از فعالیت های تکمیلی می توان استفاده کرد. با اجرای فعالیت های تکمیلی می توانیم به صورت مستقیم، تغییرات رفتار دانش آموز را مشاهده و ارزیابی کنیم. فعالیت هایی که در آن دانش آموزان به رقابت سالم می پردازند، و روحیه خلاقیت آنها تقویت می شود، آزادانه و با اختیار در فعالیت های گروهی مشارکت می کنند، جنبه های مختلف شخصیتی و روحی آنها تقویت می شود و استعداد و توانمندی های خود را نمایان می سازد. همچنین رسم های هندسی می تواند در خدمت مدل سازی فرآیند های اجتماعی، اقتصادی و صنعتی قرار بگیرد که پیش بینی این فرآیند درعرصه تصمیم گیری ها بسیار مهم است.

راه کارهای پیشنهادی:

چنانچه ملاحظه شد علت اصلی بسیاری از مسائل دانش آموزان در کاهش علاقه به رسم هندسی ندانستن کاربرد رسم، نداشتن احساس نیاز به رسم، نداشتن ذوق، اشتیاق، انگیزه، سلیقه، استعداد و همچنین وقت و فرصت کافی برای کشیدن رسم و تدریس این مطلب و ندانستن منابع اطلاعاتی در این زمینه می باشد.

در سال های قبل شش راه کار برای علاقه مندی دانش آموزان به رسم اجرا کرده بودم که عبارتند از:

  1. بازدید از آینه کاری و منبت کاری و کاشی کاری اماکن متبرکه و طراحی و رسم آنها توسط دانش آموزان
  2. رسم چند قوس و گنبد (گنبد شاه چراغ، قوس دروازه قرآن و …)
  3. بردن چند قطعه مکانیکی در کلاس درس و رسم آن قطعات
  4. درست کردن یکی از الگو های فراکتال هندسی به نام برف دانه کخ
  5. معرفی ستاره جغرافیا که معرف جهات اصلی و فرعی جغرافیا می باشد
  6. معرفی چند کتاب

رسم ها را  می توان به دو قسمت تزیینی و فنی تقسیم کرد. رسم های تزیینی در معماری، ساخت و طراحی، مثل گچ کاری، منبت کاری، پنجره های مشبک، تابلوها و…کاربرد دارد و رسم های فنی برای بیان مشخصات و جزئیات قطعات، نمادها، پلان ها که در مهندسی معماری، عمران، معادن و…استفاده می شود. و در آخر برای همکارانی که این اقدام پژوهی را مورد مطالعه قرار داده و سعی بر اجرای راه کارها دارند پیشنهاد هایی دارم از جمله:

  1. از همان ابتدای سال شروع به انجام راه کارها نموده تا با کمبود وقت مواجه نشوند.
  2. این طرح در کلیه مدارس عادی نیز قابل اجرا می باشد و نیاز به وقت اضافی ندارد فقط کافی است همکاران محترم راه کارها را درکلاس های متفاوت اجرا نمایند. سپس از کارهای موفق دانش آموزان نمایشگاهی تشکیل دهند تا هم موفق به اجرای تمامی راه کارها باشند و هم دانش آموزان تمامی راه کارهای یکدیگر را جهت علاقه مندی به رسم هندسی ببینند و مطلع شوند.
  3. دانش آموزان را به بازدید از مغازه ها و کارگاه های منبت کاری، خاتم کاری ببرند تا بیشتر با کاربرد رسم آشنا شوند
  4. از رایانه در ارائه ترسیم و معرفی برخی ابزارهای ترسیمی مثل اتوکد استفاده شود.
  5. با دبیران ریاضی بیشتر در این زمینه بحث و تبادل نظر داشته باشند.

امید است این اقدام پژوهی مثمر ثمر خواننده گان عزیز واقع شود.

فهرست مطالب:

  • چکیده
  • مقدمه
  • توصیف وضع موجود
  • گردآوری داده ها – شواهد ۱
  • تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها
  • راه کارهای پیشنهادی
  • خلاصه اجرای راه کارهای پیشنهادی سال گذشته و نظارت بر آن
  • اجرای راه حل دوم
  • اجرای راه حل سوم
  • اجرای راه حل چهارم
  • اجرای راه حل پنجم
  • اجرای راه حل ششم
  • اجرای فعالیت های تکمیلی در سال جاری و نظارت بر آن
  • نتایج به دست آمده از اجرای راه حل (شواهد ۲)
  • ارزیابی تاثیر اقدام جدید و اعتبار آن
  • اعتبار یابی
  • تجدید نظر و پیشنهادات

 


قیمت فایل : ۳۰۰۰ تومان – فرمت : word (قابل ویرایش) – صفحات : ۵۷

  • خریدار گرامی : برای دانلود فایل پیشنهاد می کنیم از مدیریت دانلود استفاده کنید. همینطور فایل در قالب فرمت zip میباشد و برای اجرا نیازمند نرم افزار WinRaR میباشد.
۳,۰۰۰ تومان – خرید


دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *