no-img
استار پروژه

اقدام پژوهی چگونه توانستم با روش تدريس مبتنی بر فناوری اطلاعات ( IT ) اختلالات يادگيری سمانه ( دانش آموز پایه اول ابتدایی ) را حل كنم


استار پروژه
اطلاعیه های نویسنده سایت

ادامه مطلب

DOC
اقدام پژوهی چگونه توانستم با روش تدريس مبتنی بر فناوری اطلاعات ( IT ) اختلالات يادگيری سمانه ( دانش آموز پایه اول ابتدایی ) را حل كنم
doc
بهمن ۲, ۱۳۹۵
70 کیلوبایت
48 صفحه (word)
۳,۰۰۰ تومان
۳,۰۰۰ تومان – خرید

اقدام پژوهی چگونه توانستم با روش تدريس مبتنی بر فناوری اطلاعات ( IT ) اختلالات يادگيری سمانه ( دانش آموز پایه اول ابتدایی ) را حل كنم


اقدام پژوهی چگونه توانستم با روش تدريس مبتنی بر فناوری اطلاعات ( IT ) اختلالات يادگيری سمانه ( دانش آموز پایه اول ابتدایی  ) را حل كنم

در قالب فرمت ورد (word) قابل ویرایش


Action research

اقدام پژوهی چگونه توانستم با روش تدريس مبتنی بر فناوری اطلاعات ( IT ) اختلالات يادگيری سمانه ( دانش آموز پایه اول ابتدایی  ) را حل كنم

توضیحی مختصر :

چكيده :
در اين چند سال بعنوان معلم پایه اول ابتدایی با دانش آموزان دختر و پسر با ويژگی های رفتاری و اجتماعی متفاوت سر و كار داشتم. اما امسال يكی از دانش آموزان من به نام سمانه، با بقيه بچه هايی كه تا به حال ديده بودم خيلی فرق داشت. او كودكی خجالتی، مضطرب و افسرده بود. آهسته و لرزان صحبت می كرد. با بقيه بچه ها دوست نمی شد و گوشه گير بود. حتی قادر نبود كه وسايل خود را از كيفش در آورد. كتابش را وارونه در دست می گرفت و هنگام تصوير خوانی از كتاب بخوانيم، می گفت: چيزی نمی بينم. در نوشتن نيز مشكل داشت و ساده ترين علائم كتاب بنويسيم را نمی توانست، بنويسد. او رياضی را درک نمی كرد. به طور كلی او دچار اختلالات يادگيری يا ديسلكسی بود. در گوش دادن، صحبت كردن، خواندن، نوشتن، استدلال كردن و درک كردن مشكل داشت. با بررسی هايی كه انجام دادم از نظر فيزيكی و هوش كاملاً سالم و عادی بود ولی در يادگيری بسيار مشكل داشت. برای حل اختلالات يادگيری و رفتاری او نياز به روش تدريس مناسب و خاص بود.
پس از مطالعه و بررسی فراوان، روش های ويژه ای را برای بهبود وضعيت او به كار بستم. راه حل های مختلف را آزمايش كردم. بهترين راه اين بود كه نوآوری های آموزشی را به كار ببرم و با استفاده از فناوری نو اختلالات يادگيری سمانه را حل كنم. بنابراين از روش IT استفاده كردم. با تلاش فراوان توانستم به نتيجه مطلوب برسم. به طوری كه پيشرفت سمانه بسيار چشمگير بود. او نه تنها در درس رياضی و بخوانيم پيشرفت بسيار زيادی داشت بلكه مشكلات رفتاری او نيز به كلی رفع گرديد و همانند ساير دانش آموزان در فعاليت های كلاسی شركت می كرد. نتيجه ای كه در نهايت به دست آمد اين بود كه: توانستم اختلالات يادگيری (ديسلكسی) سمانه را با كمک تدريس مبتنی بر IT حل كنم و از او دانش آموزی فعال و علاقمند بسازم. علاوه بر آن پيشرفت تحصيلی و علاقمندی ساير دانش آموزان نيز با اين روش ميسر شد و كلاسی سرشار از شادی و نشاط مهيا نمودم. موفقيت تحصيلی، علاقمندی و سرزندگی سمانه و ساير دانش آموزان نشان دهنده موفق بودن اين طرح می باشد.
مقدمه :
توجه به اهميت آموزش در دوران اوليه زندگی، پرداختن به پژوهش های علمی در برنامه های درسی دبستان امری كاملاً  آشكار است. در دوران كودكی ساختار شخصيتی و رفتاری انسان بنيان گذاشته می شود و اين دوران بسيار سرنوشت ساز است. امروزه به دليل آن كه كودكان پيوسته در معرض هجوم انواع رسانه ها و فناوری ها قرار دارند، لازم است فعاليت های يادگيری در روش های جديد، متفاوت و مهيج در آموزش و پرورش ارائه شود. استفاده از رايانه به عنوان ابزار آموزشی مفيد در مدارس ابتدايی برای جستجو گری در شبكه جهانی به منظور كمک به دانش آموزان ابتدايی است. استفاده از اين فناوری كلاس های دوره ابتدايی را از شادی و هيجان بيش تری برخوردار می كند. رايانه به دانش آموزان اين دوره كمک می كند جزئيات دروس و مطالب كتاب را به خوبی فرا بگيرند. آموزش علوم، رياضی و قرآن و … از طريق رايانه و گفتگو های رايانه ای و جلسات الكترونيک، به برنامه ريزی درسی و فعاليت های ديگر كلاسی، كمک زيادی می كند.
اطلاعات جديد و فناوری ارتباطات به طور قابل ملاحظه ای يادگيری دانش آموزان را بهبود می بخشد و رايج ترين شيوه های دستيابی دانش آموزان به اطلاعات و دانش مورد نياز آن ها را تحت تأثير قرار می دهد.
اينترنت و ساير اشکال فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT
(Information & Communication Technology) تغييرات عمده ای در تمرين آموزش عملی و يادگيری در كشورهای توسعه يافته ايجاد کرده است. معلمان و دانش آموزان در سراسر جهان می توانند از طريق اينترنت به راحتی متن ، صدا و تصوير را به يکديگر ارسال کنند. اقدامات دولت انگليس مانند ايجاد شبکه ملی يادگيری بيانگر آن است که معلمان بايد به سرعت به سمت فعاليت های اينترنتی و درس های مبتنی بر شبکه در مدارس حرکت کنند. در ديگر کشورها نيز دولت ها چنين پيشرفت هايی را تشويق می کنند. تحقيقات نشان داده است كه استفاده از  IT به دانش آموز فرصت تسلط بر فناوری و خود راهبری می دهد. معلم با تغيير نقش خود از انتقال دهنده به تسهيل كننده می تواند به ارايه محتوای اطلاعات به دانش آموز بپردازد و از طرف ديگر فعاليت های يادگيرنده را كه نتيجه آن يادگيری است تسهيل كند. لازمه ايفای چنين نقشی وجود معلمان توانمند در زمينه موضوع های مورد تدريس و كاربرد IT است.

فهرست مطالب :

  • مقدمه
  • توصیف وضعیت موجود
  • گردآوری اطلاعات (شواهد 1)
  • نارسایی های یادگیری
  • اختلال یادگیری (دیسلکسی) dyslexis
  • چگونگی تشخیص اختلالات یادگیری
  • روش مشاهده
  • روش مصاحبه
  • روش استفاده از آزمون های روانی
  • انواع ناتوانی های یادگیری
  • راه های درمان اختلالات یادگیری
  • نقش تلویزیون در آموزش و یادگیری کودکان
  • نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی و یادگیری
  • پیشینه پژوهش
  • اجرای راه حل
  • تمرین یک
  • تمرین دوم
  • تمرین سوم
  • نقش لپ تاب در آموزش کودکان بر اساس گزارش سازمان ملل
  • چگونگی اجرای راه حل جدید، استفاده از لپ تاب
  • جمع آوری اطلاعات (شواهد 2)
  • بررسی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و بخصوص سمانه با مقایسه نمرات آن ها قبل از اجرای اقدام و بعد از آن
  • جدول یک : ميانگين نمرات هر دانش آموزان قبل از اجرای
  • اقدام جدول دوم : ميانگين نمرات هر دانش آموزان بعد از اجرای
  • اقدام نمودار دوم : ميانگين نمرات هر دانش آموزان بعد از اجرای
  • اقدام جدول سوم : مقايسه ميانگين نمرات كلاس قبل و بعد از اقدام
  • بررسی عوامل رفتاری سمانه و اثر گذاری روش تدريس مبتنی بر IT در روحيات او
  • تجزيه و تحليل نتايج
  • جدول چهار : مقايسه درصد پيشرفت نمرات دانش آموزان  قبل و بعد از اقدام
  • نمودار چهار: مقايسه درصد پيشرفت نمرات دانش آموزان  قبل و بعد از اقدام
  • ارزش يابی تأثير اقدام جديد و تعيين اعتبار آن
  • نتیجه گیری و پیشنهادات
  • منابع مورد استفاده

 


قیمت فایل : 3000 تومان – فرمت : word (قابل ویرایش) – صفحات : 48

  • خریدار گرامی : برای دانلود فایل پیشنهاد می کنیم از مدیریت دانلود استفاده کنید. همینطور فایل در قالب فرمت zip میباشد و برای اجرا نیازمند نرم افزار WinRaR میباشد.
۳,۰۰۰ تومان – خرید


دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *