no-img
استار پروژه

اقدام پژوهی چگونه توانستم استعداد های بالقوه دانش آموزانم را در زمینه انشاء نویسی بالفعل کنم؟ | استار پروژه


استار پروژه
اطلاعیه های نویسنده سایت

ادامه مطلب

DOC
اقدام پژوهی چگونه توانستم استعداد های بالقوه دانش آموزانم را در زمینه انشاء نویسی بالفعل کنم؟
doc
مرداد ۳۱, ۱۳۹۹
56 کیلوبایت
87 صفحه (word)
۳,۰۰۰ تومان
۳,۰۰۰ تومان – خرید

اقدام پژوهی چگونه توانستم استعداد های بالقوه دانش آموزانم را در زمینه انشاء نویسی بالفعل کنم؟


 اقدام پژوهی چگونه توانستم استعداد های بالقوه دانش آموزانم را در زمینه انشاء نویسی بالفعل کنم؟

در قالب فرمت ورد (word) قابل ویرایش

 

قسمتی از متن اقدام پژوهی :

انشاء در لغت به معنی ایجاد، پرورش، ابداع و خلق کردن است. آنچه را که امروزه انشاء گفته می شود از نخستین معنای آن یعنی ایجاد گرفته شده است یعنی انشاء به معنی ایجاد کلام، سخن و نگارش آن است و معادل فارسی انشاء دبیری است که به معنی منشی گری و کتابت می باشد و دبیری فنی است که انسان به وسیله آن می تواند محتویات خود را روی کاغذ بیاورد. انشاء از نظر لغوی: انشاء در لغت به معنی آفریدن، آغاز کردن و از خود چیزی نوشتن است و در اصطلاح پارسی انشاء نویسی عبارت است از: بیان خاطره ها، پندارها، احساس ها، عقیده ها، مشاهده ها و اندوخته های فکری و ذهن از راه نوشتن. در اصطلاح ادبیات انشاء عبارت از نگارش جملات و عباراتی است که افکار نویسنده را به صورت روشن و زیبا بیان می کند که خواننده آنها را به سهولت بفهمد و برایش خوشایند و مطلوب باشد. انسان تنها آفریده ای است که می تواند منظور خود را با زبان و به وسیله نمادهای کلامی و گفتاری، به دیگران انتقال دهد. واقعا قابل تحسین است که انسان گفتن را به نوشتن تبدیل کرد و این یعنی ثبات و ماندگاری کلام و گفته ها. خداوند تبارک و تعالی دو نعمت اساسی خواندن و نوشتن را در سوره مبارکه علق، بیان فرموده است. اگر معلمان جامعه به تفکر خلاق و منطقی و انتقادگر معتقد بوده و در پی اعمال این تفکر باشند، بالطبع باعث انتقال به افراد تحت آموزش خود شده، آنان نیز به صورت نسبی به این گونه اندیشیدن مسلط می شوند. مقطع ابتدایی زیر مبنای مقاطع دیگر تحصیلی می باشد و در مقطع ابتدایی نیز پایه اول اساس پایه های دیگر می باشد و هرچه قدر دانش آموزان در این پایه بهتر آموزش ببینند در پایه های دیگر راحت تر هستند و بالعکس. تعریف مهارت تفکر خلاق: مهارتی است که شخص از تلفیق مهارت های حل مسئله و تصمیم گیری از افکار یا روابط نو برخوردار شده و قدرت کشف و انتخاب راه حل های جدید را پیدا می کند. انواع تفکر: ۱- تفکر واگرا ۲- تفکر همگرا. مراحل تفکر خلاق: ۱- آمادگی ۲- مطالعه ۳- تغییر ۴- پختگی ۵- اشراف ۶- وارسی ۷- اجرا.

آموزش های انشاء با توجه به توانایی، ذوق و سلیقه هر معلم و دیدگاه وی می تواند گوناگون باشد اما به نظر من بهتر است این آموزش بدین گونه باشد: ۱- موضوعی که برای انشاء انتخاب می شود باید کاملا واضح و محدود باشد و توضیحات لازم در خصوص آن موضوع ارائه شود. ۲- چگونگی ربط دادن جملات و گسترش حوضه واژگان و افزایش کمیت جمله ها به طور خیلی ساده و خلاصه آموزش داده شود. ۳- تصاویری در اختیار دانش آموزان قرار دهیم و از آنها بخواهیم در مورد تصاویر چند سطری برای ما بنویسند. ۴- جملات در هم ریخته را در اندازه های متفاوت در اختیارشان قرار دهیم تا آنها را کامل نمایند. ۵- پاکیزه نویسی، رعایت اصول نگارش در دوره ابتدایی، چگونگی تنظیم ساختار انشاء و پیش نویس و پاک نویس نیز مورد تایید و پیگیری قرار گیرد. ۶- با تعریف یک کارتون یا داستان می توانند یک انشاء خوب بنویسند، البته بهتر است این کارتون نمایش داده شود یا داستان را خودشان بخوانند. ۷- در منطقه دو زبانه بهتر است از ابتدا دانش آموزان علاوه بر زبان مادری از زبان فارسی که زبان نوشتاری و معیار و ملاک ارزیابی ما می باشد، به خوبی استفاده کنند و از زبان مادری در کلاس استفاده نکنند تا گنجینه لغات آنان افزایش یابد. برای جذاب نمودن درس انشاء برای دانش آموزان در پایه سوم راهنمایی : ۱- باید کوشید تا کلاس انشاء که مادر تمام دروس است دارای برنامه و طرحی مناسب در ابعاد گوناگون آموزشی باشد. ۲- مشکلات و تنگ ناها و علل افت و نارسایی کلاس انشاء به درستی بررسی و تحلیل گردد و راه حل های مناسب و علمی برای رهایی از این شرایط نامناسب مطرح شود. ۳- شیوه های مناسب نگارش و انشاء به دانش آموزان شناخته شود. ۴- مجموعه ی تجربه های موفق، روش های مطلوب و شیوه هایی که معلمان موفق در این زمینه داشته اند جمع آوری، بازیابی و بررسی شود. ۵- فرهنگ مطالعه رواج یابد و در ساعت انشاء از مطالعه و کتابخوانی و فرهنگ انتقاد استفاده شود. ۶- تشویق اولیا و مربیان در ارتباط با نوشته های دانش آموزان ۷- برگزاری المپیادهای انشاء نویسی. ۸- بحث و تبادل نظر، پرسش و پاسخ در درس انشاء. ۹- بهترین انشاها در سر صف خوانده شوند و مورد تشویق مناسب قرار گیرند. هفت گام اساسی تا انشاء نویسی: آماده سازی برای نوشتن از همان پایه اول آغاز می شود. در واقع کلمه سازی را می توان آغاز مرحله نوشتن فعال دانست. با تمرین های کلمه سازی دانش آموز را تا حد زیادی با ساختار درونی کلمه آشنا می کنیم. دانش آموزان با شناخت بهتر کلمات در جمله سازی موفق تر عمل می کنند. وقتی از بچه ها می خواهیم که خودشان با حروف جدید کلمه بسازند فرصتی را در اختیار آنها قرار می دهیم تا هر کس با توجه به توانایی ها و استعداد و ابتکار خود شروع به کلمه سازی کند. فقط کافی است که بچه ها را از نوشتن نترسانیم با افزایش گنجینه کلمات بچه ها جمله سازی و درک مطلب دانش آموزان گسترده تر شده و مقدمات نوشتن خلاق فراهم می شود.

مشکل اساسی و مهم انشاء: ۱- ناتوانی دانش آموزان در تولید فکر و اندیشه برای نوشتن: در حقیقت دانش آموزان به علت کم مطالعه کردن توانایی لازم را برای نوشتن ندارند و دچار نوعی فقر فکری و ذهنی هستند. در نتیجه برای رسیدن به وضع مطلوب باید فکر آنها را باور کنیم و این کار جز با علاقه مند کردن آنان به مطالعه امکان پذیر نیست. ۲- جذاب نبودن کلاس انشاء: ما همه این موضوع را به روشنی دریافته ایم که کلاس های ورزش و نقاشی برای دانش آموزان جذابیت دارد و تنها همین کلاس ها در مدارس دارای حیاط هستند لذا آموزش انشاء را می توان با قصه خوانی و نقاشی آغاز کرد. چند نکته در باره نگارش: نوشتن شکل پیچیده زبان است. بین قدرت نوشتن و توانایی خواندن و درک مطلب رابطه مستقیمی وجود دارد پس دانش آموز می تواند به خوبی از عهده ی این مهارت برآید که در ارکان دیگر زبان توانایی لازم را کسب کرده باشد. او زمانی می تواند خوب بنویسد که در گوش دادن، سخن گفتن و خواندن مهارت کافی داشته باشد. مهارت در نوشتن و نگارش مستلزم داشتن اطلاعات مقدماتی و توانایی تبادل افکار و اندیشه هاست اطلاعات را از طریق تحصیلات و مطالعه می توان به دست آورد و توانایی برقراری ارتباط نیز از طریق خواندن، نوشتن و گفتگو کردن به دست می آید.

اصول و مبنای انشاء: در درس انشاء و نگارش نیز مانند هر درس دیگری اصول و مبنایی مخصوص به خود دارد که می توان به موارد ذیل اشاره کرد: ۱- داشتن تفکر خلاق و پویا. ۲- تنها ذوق و استعداد کافی نیست باید قواعد این کار را یاد بگیریم. ۳- استفاده بیشتر از قالب های مرسوم نگارشی. ۴- تجزیه انشاء به اجزای گوناکون مانند جمله نویسی، واژه نویسی و… ۵- دادن موضوعاتی که دانش آموز درباره آن اطلاعاتی داشته باشد. ۶- داشتن طرح درس برای انشاء و نگارش.

انواع انشاء: انشاء اقسام گوناگونی دارد که به اختصار به آنها اشاره می شود: ۱- انشای توصیفی ۲- انشای تخیلی ۳- جان بخشیدن به اشیاء ۴- گزارش نویسی ۵- داستان نویسی ۶- شرح حال نویسی ۷- نامه نگاری ۸- خاطره نویسی ۹- خلاصه نویسی ۱۰- و… ملاک های ارزشیابی: – عدم استفاده از جملات تکراری – مستدل بودن، مربوط بودن، تقلیدی نبودن و استفاده از تمثیل – ارتباط پاراگراف ها و استقلال فکری پاراگراف ها – تنوع داشتن جمله ها و هماهنگی آنها – میزان استفاده از جملات بدیع و خلاق – داشتن خلاقیت در پرورش موضوع – زیبا نویسی از نظر ظاهر مطلب. نتیجه گیری: اگر ما معلمان درس انشاء را مانند دروس دیگر جدی بگیریم و آن را آموختنی بدانیم و بر نوشته های بدیع و خلاق فراگیرانمان ارزش بنهیم قطعا تحولی اساسی در کلاس هایمان و در قدم بعدی در جامعه به وجود خواهیم آورد. معلمان باید در درس انشاء مانند درس های دیگر طرح درس داشته باشند و با اصول و مبانی انشا نویسی آشنا شوند. فراگیران را به مطالعه،  اندیشیدن، تشویق و ترغیب کنیم. نوشته های خلاق فراگیران را که از ثروت درونی خودشان برای خلق اثر بهره گرفته را به خوبی ارزش گذاری کنیم و آنها را به این سو رهنمود کنیم. امید است که در سایه التاف حق تعالی و سعی و تلاش معلمان عزیز در راستای کسب علوم و قواعد انشاء نویسی و تفکر خلاق، انسان های متفکر و خلاقی را تحویل جامعه دهیم. در پایان این پژوهش نتایج زیر به دست آمد: ۱- دانش آموزان به درس انشاء علاقه مند شدند ۲- اکثر فراگیران در درس انشاء فعال شدند ۳- کلاس ها برای معلمان دیگر خسته کننده و ملال آور نبود ۴- ارتباط میان دانش آموزان و معلمان بیشتر شد ۵- این شکل کار زمینه های رشد اجتماعی فراگیران را نیز فراهم می سازد ۶- انسان های خلاق و متفکر را به بار می آورد ۷- عادت به مطالعه و بررسی و تحقیق را نیز فراهم می سازد ۸- گنجینه لغات فراگیران را تا حد زیادی افزایش می دهد ۹- افزون بر نگارش، مهارت سخن گفتن بسیاری از آنان بهبود خواهد یافت ۱۰- خلاقیت فراگیران افزایش یافت.

فهرست مطالب :

  • چکیده
  • مقدمه
  • معرفی خود
  • تعریف واژگان و مفاهیم
  • انشاء از نظر لغوی
  • انشاء چیست؟
  • تعریف مهارت تفکر خلاق
  • تعریف دانش آموز
  • پیشینه علمی
  • هفت گام اساسی تا انشاء نویسی
  • فعالیتی برای افزایش درک مطلب دانش آموزان دوم ابتدایی
  • ۲) مشکل اساسی و مهم انشاء
  • کتاب خوانی
  • گام چهارم: انشاء کوتاه
  • گام پنجم: تقویت حس بینایی
  • تقویت حس شنوایی
  • نوشتن انشاء بلند
  • گام ششم: انشای گروهی یا انشای مشارکتی
  • سکوی پرتاب به دنیای نوشتن
  • خلاصه ی یافته های اولیه
  • (چند نکته درباره ی نگارش)
  • (اصول و مبنای انشاء)
  • (اصول انشاء)
  • (معیارهای ارزشیابی)
  • گردآوری اطلاعات (شواهد۱)
  • ملاک های ارزشیابی
  • اجرای طرح جدید و نظارت بر آن
  • آموزش آیین نگارش به دانش آموزان
  • تبدیل کلاس به کارگاه نوشتن
  • گردآوری اطلاعات (شواهد۲)
  • ارزشیابی تاثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار
  • نتیجه گیری
  • پیشنهادات
  • منابع

 


قیمت فایل : ۳۰۰۰ تومان – فرمت : word (قابل ویرایش) – صفحات : ۸۷

  • خریدار گرامی : برای دانلود فایل پیشنهاد می کنیم از مدیریت دانلود استفاده کنید. همینطور فایل در قالب فرمت zip میباشد و برای اجرا نیازمند نرم افزار WinRaR میباشد.
۳,۰۰۰ تومان – خرید


دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *