no-img
استار پروژه

اقدام پژوهی روشهای علاقه مند سازی دانش آموزان مقطع متوسطه و هنرستان به درس ادبیات فارسی جهت جلوگیری از افت تحصیلی در این درس


استار پروژه
اطلاعیه های نویسنده سایت

ادامه مطلب

DOC
اقدام پژوهی روشهای علاقه مند سازی دانش آموزان مقطع متوسطه و هنرستان به درس ادبیات فارسی جهت جلوگیری از افت تحصیلی در این درس
doc
فروردین ۲۶, ۱۳۹۶
63 کیلوبایت
28 صفحه (word)
۳,۰۰۰ تومان
۳,۰۰۰ تومان – خرید

اقدام پژوهی روشهای علاقه مند سازی دانش آموزان مقطع متوسطه و هنرستان به درس ادبیات فارسی جهت جلوگیری از افت تحصیلی در این درس


اقدام پژوهی روشهای علاقه مند سازی دانش آموزان مقطع متوسطه و هنرستان به درس ادبیات فارسی جهت جلوگیری از افت تحصیلی در این درس

در قالب فرمت ورد (word) قابل ویرایش


اقدام پژوهی روشهای علاقه مند سازی دانش آموزان مقطع متوسطه و هنرستان به درس ادبیات فارسی جهت جلوگیری از افت تحصیلی در این درس

اقدام پژوهی روشهای علاقه مند سازی دانش آموزان مقطع متوسطه و هنرستان به درس ادبیات فارسی جهت جلوگیری از افت تحصیلی در این درس

Action research methods of high school students and high school want to learn Persian literature to prevent academic failure in this lesson

توضیحی مختصر :

چکیده :
من در این تحقیق روش هایی را برای علاقه مند سازی دانش آموزان مقطع متوسطه و هنرستان به این درس شیرین و پر محتوا را جهت جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان بررسی می کنم و راهبرد آن ها را مورد بحث قرار می دهم.
از آنجایی که می دانید در رویکردهای جدید تعلیم و تربیت عرضه ی اطلاعات کافی نیست. بلکه روش تدریس دوسویه از اهمیت ویژه برخوردار است. نقش اصلی بر عهده ی دانش آموزان گذاشته می شود که با مشارکت مستقیم خود به فرآیند یادگیری شکل می دهند و شیوه های تفکر کردن را تمرین می کنند. که این عمل به صورت های مختلفی که در این پژوهش شرح داده شده است میسر می گردد.
در نتیجه ی این عمل اقدام پژوهی، بسیاری از مشکلات و موانع پیشرفتی و علل بی انگیزگی دانش آموزان در درس ادبیات فارسی را شناسایی و به بهبود آن ها می پردازم.
مقدمه :
زبان توسعه یافته ترین ابزار فکری است که برای برقراری ارتباط بین انسان ها و جوامع انسانی به کار گرفته می شود. گرچه با ابزارهای دیگری مانند علائم، هنرهای بصری همچون نقاشی و مجسمه سازی نیز می توان ارتباط برقرار نمود، امّا انتقال مفاهیم پیچیده ذهنی به ساده ترین و کامل ترین شکل ممکن فقط از طریق زبان نوشتاری و گفتاری ممکن است.
با توجه به مطالب یاد شده ، آشکار می گردد که نقش و جایگاه درس ادبیات فارسی در زندگی انسان به چه میزان دارای اهمیت است. اما سؤال مهمی که مطرح می باشد آن است که ، چرا بعضی از دانش آموزان به درس ادبیات فارسی علاقه مند نمی باشند ؟ چرا در بررسی نتایج ارزش یابی درس ادبیات فارسی اغلب فراگیران از بخش واژگان و درک مفاهیم ، نمره ی بیشتری از دست می دهند؟ چرا بعضی از دانش آموزان در پاسخ گویی به طور شفاهی دچار اضطراب می شوند ؟ چرا بعضی از دبیران در تدریس این درس موفقیت چندانی ندارند ؟ به راستی دلیل این ناکامی ها چیست و عوامل آن کدامند؟
در مباحث روانشناسی تربیتی، انگیزش و تعلیم و تربیت رابطه ای مانند آب و ماهی دارند. برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان باید تلاش نمود تا فرد احساس نیاز کند. برای کسب مهارت در یک زمینه یا کسب دانش در موضوعی خاص اگر انگیزه ، شوق و یا علاقه در میان نباشد ، هیچ گاه به هدف خود نخواهیم رسید . برای این که بتوانیم میزان علاقه و میزان انگیزه را افزایش دهیم ، از تقویت کننده های مؤثر استفاده می کنیم.
در میان دروس دوره ی هنرستان، ادبیات فارسی زیاد مورد علاقه ی اکثر دانش آموزان نیست و یا این که در یادگیری آن مخصوصاً در واژگان و درک مفاهیم مشکلاتی دارند. پژوهنده در این پژوهش از هر دو روش تقویت کننده ها هم بیرونی و هم درونی استفاده کرده تا به نتایج مطلوب خود برای حل این مشکل دست یابد.
بر این اساس ، عنوان اقدام پژوهی حاضر این است : ” چگونگی افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس ادبیات فارسی.” و هدف اصلی آن ایجاد انگیزه و افزایش علاقه در دانش آموزان نسبت به مفاهیم و واژگان درس ادبیات فارسی می باشد.
از سوی دیگر، این تحقیق در پی آن بود تا علاوه بر جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان هنرستان حاج قاسم عاشوری به یادگیری واژگان و درک مفاهیم ادبیات فارسی، میزان مهارت آنان را نیز در دستور زبان فارسی و معنی شعر و روانخوانی و کاربرد آن در ارتقاء سطح آگاهی خود افزایش دهد.

فهرست مطالب :

  • چکیده
  • مقدمه
  • اهداف کتب رشته ی زبان و ادبیات فارسی متوسطه
  • بیان مسئله
  • توصیف وضعیت موجود
  • افت تحصیلی و راهکارهای مقابله با آن
  • منظور از افت تحصیلی چیست ؟
  • خسارت‌ های ناشی از افت‌ تحصيلی
  • عوامل موثر بر افت تحصیلی
  • توصیف وضع موجود ( شواهد 1 )
  • الف- شاخص های کیفی وضع موجود
  • با بررسی نتایج حاصل از آزمون ادبیات فارسی دی ماه دریافتم
  • ب – شاخص های کمی وضع موجود
  • جدول شماره 1: جدول درصد فراوانی نتایج آزمون ادبیات فارسی آذر ماه در سال تحصیلی 92-91
  • تجزیه و تحلیل اطلاعات
  • انتخاب راه حل های جدید موقتی و اجرای آن ها
  • 1 – پرسش و پاسخ گروهی
  • 2 – استفاده از رایانه
  • 3 – استفاده از تصاویر
  • 4 – خواندن مطالبی جذاب برای افزایش آگاهی
  • 5 – روش نمایشی
  • 6 – دست سازه های دانش آموزان
  • توصیف وضع مطلوب (شواهد 2 )
  • الف – شاخص های کیفی وضع مطلوب
  • ب- شاخص های کمی وضع مطلوب
  • گزارش نهایی و نتیجه گیری
  • پیشنهادات
  • منابع و ماخذ

 


قیمت فایل : 3000 تومان – فرمت : word (قابل ویرایش) – صفحات : 28

  • خریدار گرامی : برای دانلود فایل پیشنهاد می کنیم از مدیریت دانلود استفاده کنید. همینطور فایل در قالب فرمت zip میباشد و برای اجرا نیازمند نرم افزار WinRaR میباشد.
۳,۰۰۰ تومان – خرید


دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *