no-img
استار پروژه

اقدام پژوهی تاثیر آموزش شیمی با استفاده از فناوری اطلاعات ( IT ) بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان | استار پروژه


استار پروژه
اطلاعیه های نویسنده سایت

ادامه مطلب

DOC
اقدام پژوهی تاثیر آموزش شیمی با استفاده از فناوری اطلاعات ( IT ) بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
doc
بهمن ۲, ۱۳۹۵
77 کیلوبایت
55 صفحه (word)
۳,۰۰۰ تومان
۳,۰۰۰ تومان – خرید

اقدام پژوهی تاثیر آموزش شیمی با استفاده از فناوری اطلاعات ( IT ) بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان


اقدام پژوهی تاثیر آموزش شیمی با استفاده از فناوری اطلاعات ( IT ) بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

در قالب فرمت ورد (word) قابل ویرایش


Action research

اقدام پژوهی تاثیر آموزش شیمی با استفاده از فناوری اطلاعات ( IT ) بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

توضیحی مختصر :

چكيده :
بهره مندی انسان از هوش و استعدادهای خدادادی، از ديرباز او را بر آن داشته است كه با مشاهده جلوه های شگفت انگيز طبيعت، عزمی جزم و انگيزه ای قدرتمند در جهت آگاهی يافتن از دانش و فناوری های روز داشته باشد و در راستای تحقق هر چه بيش تر اهداف علمی – آموزشی گام بر دارد. امروزه اندوختن معلومات در امر ياد دهی – يادگيری به تنهايی كافی نيست و نوعی غفلت و بازماندن از كاروان هميشه شتابان علم است. بنابراين استفاده از ابزارها و فناوری های جديد در برنامه ريزی آموزشی امری بس ضروری می باشد. چنان كه، برنامه ريزان و معلمان در تلاشند تا از اين ابزارها برای غنا بخشيدن به روش های ياددهی – يادگيری بهره جويند و بستری پويا را برای دانش آموزان فراهم آورند.
در اين طرح اقدام پژوهی سعی بر اين بوده است كه در عصر اطلاعات و ارتباطات با جهانی شدن آموزش شيمی همگام شوم. بنابراين در پی روشی برای تلفيق فناوری های نو در امر تدريس بودم. به دليل حساسيت های خاص كتاب شيمی 2، و وجود مطالب حجيم و سنگين در اين كتاب، تصميم گرفتم كه امسال  اين روش را در كلاس دوم رياضی انجام دهم. لازم به ذكر است اين روش البته با كمی تفاوت سال قبل در كلاس اول انجام شد كه نتيجه خوبی داشت.
در انجام اين طرح مشكلات بسياری سر راهم بود كه با ترفندهای مختلف آن ها را از سر راه خود برداشتم و جو مناسبی را در كلاس به وجود آوردم. مشكل عمده ای كه داشتم اين بود كه روش های تدريس سنتی بخصوص در درس شيمی بيشتر از هر روش ديگری مورد قبول همگان بود، در نتيجه می بايست روش سنتی را با فناوری های نو و از جمله IT و ICT ادغام می كردم. با در نظر گرفتن شرايط حاكم بر مدرسه محتاطانه عمل نمودم. دانش آموزان را بدون آن كه متوجه شوند آهسته آهسته درگير فناوری های نو از جمله IT كردم.
نتيجه كاملا رضايت بخش بود. علاقمندی دانش آموزان به قدری زياد بود كه مجبور بودم بيشتر وقت و زمان خود را صرف مطالعه برای بهره وری مفيدتر از رايانه و اينترنت كنم. ضمناً زمان بيشتری را صرف بررسی تكاليف دانش آموزانم نمايم. به اين ترتيب توانستم با جهانی شدن آموزش شيمی همگام شوم و دانش آموزانی فعال، محقق، پويا و آشنا به فناوری نو تربيت كنم. نظر آن ها را نسبت به درس شيمی مثبت كنم و اطلاعات علمی آن ها را به روز كرده و افزايش دهم.
مقدمه :
عصر كنونی را به دليل افزايش اطلاعات علمی و فناوری های نوين كه همه اركان اجتماعی و زندگی روزمره را دگرگون كرده است، عصر اطلاعات و ارتباطات ناميده اند. انقلاب اطلاعاتی، پيشرفت روزافزون علم و موضوع جهانی شدن، عواملی هستند كه ضرورت پرداختن به موضوع مهم «نوآوری برای ايجاد تحول در آموزش» را دو چندان می كنند. معلم به سبب سروكار داشتن با امر آموزش و تربيت فرزندان اين مرز و بوم بايد به طور مستمر، همگام و هماهنگ با تحولات كشور، روش ها و راهبردهای آموزشی و تربيتی خود را تغيير دهد. با اين كه به طور كلی پايه و اساس تحولات تعليم و تربيت در جهان، از علم و فناوری نشأت می گيرد، ولی در عمل ثابت شده است كه اغلب تحولات بزرگ در آموزش و پرورش، ريشه در تجربيات و تلاش علمی و عملی معلمان هوشمند و آينده نگر داشته اند. امروزه معلمان توانسته اند با به كارگيری علم و فناوری های جديد اطلاعاتی، روش هايی نو خلق كنند و كلاس درس را از محدوده چهارديواری خارج كنند و با ساير مراكز علمی و آموزشی جهان مرتبط سازند. يكی از اين دگرگونی های شگفت آور در كلاس درس اين است كه، امروزه كلاس های درس در فضايی قرار گرفته اند كه هر آن می توانند با هر نقطه ای از جهان ارتباط برقرار كنند. از اين رو، ديگر نمی توان از روش های معمول آموزش انتظار معجزه داشت و به آن ها پای بند بود. با توجه به تحولات عظيمی كه هر لحظه در كشور رخ می دهند، آموزش و پرورش، به ويژه معلمان، بايد هماهنگ و همسو با تحولات كشور گام بردارند و در اين ميان، روش ها و رويكردها و نگرش های آموزشی خود را متناسب با تحولات كشور و پيشرفت های جهانی تعليم و تربيت نوسازی كنند. در حقيقت معلمان به جای تقليد و تبعيت از برنامه ها و الگوهای آموزشی بيگانگان، بايد تلاش كنند جهش خلاقانه ای در نهاد آموزش و پرورش به وجود آورند.
در سال های اخير، برخی از كشورهای مسلمان در حال توسعه، با استفاده از نوآوری های آموزشی نظير تلفيق رشته های درسی بهره گيری از علم و فناوری، توسعه پژوهش در آموزش، ايجاد مدارس هوشمند و مجازی، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدرسه ها و … توانسته اند، بسياری از موانع را بردارند و از آموزش و پرورشی پيشرفته برخوردار شوند. نتيجه تجربيات اين كشورها نشان می دهد كه در امر آموزش، تغيير نگرش معلمان، بسيار مؤثرتر از توسعه ابزارهای جديد آموزشی است. به ديگر سخن، تحول در آموزش و پرورش بايد از معلم و كلاس درس شروع شود.
هرگز دور از انتظار نيست كه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تنها پس از دو دهه بعد از ظهور، به اين اندازه بر مبادله اطلاعات، آن هم به صورت online در عرصه ها و ابعاد گوناگون زندگی بشری تأثير بگذارد و هر روز، بيش تر و سريع تر از ديروز بر محدوديت های زمانی و مكانی غلبه كند، مرزهای جغرافيايی را در هم نوردد و جهان را در چنگال كاربران خود قرار دهد. در عين حال بتواند پا به ميدان تعليم و تربيت بگذارد و از جمله، آموزش شيمی را به گونه ای باور نكردنی متأثر سازد.
حجم بالای اطلاعات علمی – آموزشی ارائه شده و قابل دسترس در هزارها پايگاه اينترنتی، بهره گيری از عكس و تصوير، نقاشی متحرک، فيلم و فايل های صوتی و ديگر رسانه ها آن هم در فضايی تعاملی، در كنار ارائه مقاله های علمی –  پژوهشی فراوانی كه در نشريات معتبر در زمينه استفاده بهينه از اين امكانات منتشر شده است، همچنين برگزاری همايش های ملی، منطقه ای و بين المللی حقيقی يا مجازی در زمينه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش شيمی، گويای آغاز پديده ای نو در آموزش اين شاخه مهم علم تجربی است. رويدادی كه پژوهشگران اين عرصه از آن با عنوان «جهانی شدن آموزش شيمی» ياد می كنند.
شايد مفهوم جهانی شدن در عرصه تجارت و رقابت همه كشورها در پيوستن به سازمان تجارت جهانی از يكسو و چالش های ناشی از جهانی شدن اقتصاد و تأثير نامطلوب آن بر شرايط كار و زندگی مردمان برخی كشورهای عضو، جهانی شدن در هر زمينه ای را در افكار عمومی، اقدامی با تبعات نامطلوب و چه بسا مخرب جلوه دهد. اما مانند هر پديده نو ظهور ديگری بايستی با مطالعه دقيق، نگاهی همه جانبه گرايانه و البته با احتياط، جنبه های مثبت و منفی جهانی شدن آموزش شيمی را بررسی كرده، و سپس در راستای تحقق آن گام برداشت. اقدامی كه به دليل ارتباط تنگاتنگ با عرصه تعليم و تربيت می تواند از حساسيت های ويژه ای نيز برخوردار باشد. دغدغه هايی كه سياستگزاران عرصه های ديگری همچون عرصه فرهنگی، اجتماعی و سياسی را نيز فرا گيرد.
در حال حاضر، آموزش شيمی در كشور موضوعی ملّی تلقی می شود كه پس از نيازسنجی هدف های آموزشی تعيين می شوند و روش ها و رويكردهای لازم برای تحقق آن ها در قالب راهنمای برنامه درسی تبلور می يابد. سپس مواد آموزشی گوناگون از جمله كتاب درسی براساس برنامه درسی مصوب و اعتباربخشی شده طراحی و توليد شده، جهت به كارگيری در فرايند تدريس، راهی كلاس های درس در سراسر كشور می شود. اما با كمی درنگ پرسش های بسياری به ذهن خطور می كند؛ جهانی شدن آموزش شيمی به چه معناست؟ چگونه روی می دهد؟ شرايط لازم برای وقوع آن چيست؟ چه نتايج مثبت و احتمالاً تبعات نامطلوبی برای نظام تعليم و تربيت ما در پی خواهد داشت؟ آيا هم اكنون اين فرايند آغاز شده است و ما درگير آن هستيم؟ يا هنوز در پله نخست آن ايستاده ايم؟ اگر بخواهيم با اين تحول همگام شويم، از كجا و چگونه بايد آغاز كرد؟ هزينه مورد نياز برای ايجاد اين هماهنگی چقدر است؟ و …
كارشناسان مجرب آموزش شيمی در جهان بر اين باورند كه اينترنت نقشی كليدی در فرآيند جهانی شدن آموزش شيمی ايفا كرده و می كند و توليدات علمی – آموزشی معتبر ارائه شده در اين شبكه جهانی به همراه شرايط تعاملی استفاده از آن ها توانسته است بستر مناسبی را برای تحقق اين امر فراهم آورد. در عين حال همه آن ها زبان انگليسی را به عنوان زبانی علمی و فراگير می شناسند كه به كارگيری آن مورد قبول اكثر كشورهاست و در اين عرصه نيز قابليت های چشمگيری از خود نشان داده است. به اين دلايل مبادله اطلاعات با اين زبان مشترک را به منظور حركت در مسير جهانی شدن آموزش شيمی لازم دانسته، ضمن آن كه باور دارند جهانی شدن فرآيندی دوسويه است و بايستی همه كشورها ضمن مصرف، در توليد اطلاعات قابل ارائه در شبكه جهانی وب مشاركتی فعال داشته باشند.

فهرست مطالب :

  • چکیده
  • مقدمه
  • توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسئله
  • گردآوری اطلاعات (شواهد 1)
  • گردآوری اطلاعات (شواهد 1) مرحله اول
  • تجزیه و تحلیل نتایج، مرحله اول
  • اجرای راه حل، مرحله اول
  • گردآوری اطلاعات (شواهد 2)، مرحله اول
  • تجزیه و تحلیل نتایج، مرحله اول
  • گردآوری اطلاعات (شواهد 2)، مرحله اول
  • تجزیه و تحلیل نتایج، مرحله اول
  • گردآوری اطلاعات (شواهد 1)، مرحله دوم
  • پیشینه تحقیقات
  • نوآوری و تحول در کلاس درس
  • استفاده از CD های آموزشی در تدریس
  • استفاده از وبلاگ آموزشی در تدریس
  • استفاده از روش فعال یاددهی – یادگیری مبتنی بر ICT
  • اجرای راه حل، مرحله دوم
  • گردآوری اطلاعات (شواهد 2)، مرحله دوم
  • تجزیه و تحلیل نتایج، مرحله اول
  • گردآوری اطلاعات (شواهد 1)، مرحله سوم
  • اجرای راه حل، مرحله سوم
  • گردآوری اطلاعات (شواهد 2) و تجزیه و تحلیل، مرحله سوم
  • نتایج حاصل از اقدام
  • نتیجه گیری و پیشنهادات
  • منابع مورد استفاده

 


قیمت فایل : 3000 تومان – فرمت : word (قابل ویرایش) – صفحات : 55

  • خریدار گرامی : برای دانلود فایل پیشنهاد می کنیم از مدیریت دانلود استفاده کنید. همینطور فایل در قالب فرمت zip میباشد و برای اجرا نیازمند نرم افزار WinRaR میباشد.
۳,۰۰۰ تومان – خرید


دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *