no-img
استار پروژه

اقدام پژوهی بررسی نقش مشاركتی دانش آموزان در اداره امور مدرسه از طريق شورای دانش آموزی


استار پروژه
اطلاعیه های نویسنده سایت

ادامه مطلب

DOC
اقدام پژوهی بررسی نقش مشاركتی دانش آموزان در اداره امور مدرسه از طريق شورای دانش آموزی
doc
دی ۲۹, ۱۳۹۵
41 کیلوبایت
40 صفحه (word)
۳,۰۰۰ تومان
۳,۰۰۰ تومان – خرید

اقدام پژوهی بررسی نقش مشاركتی دانش آموزان در اداره امور مدرسه از طريق شورای دانش آموزی


اقدام پژوهی بررسی نقش مشاركتی دانش آموزان در اداره امور مدرسه از طريق شورای دانش آموزی

در قالب فرمت ورد (word) قابل ویرایش


Action research

اقدام پژوهی بررسی نقش مشاركتی دانش آموزان در اداره امور مدرسه از طريق شورای دانش آموزی

توضیحی مختصر :

چکیده :
یکی از مهمترین اهداف تعلیم و تربیت، اجتماعی ساختن دانش آموزان یعنی آماده کردن آنان برای شرکت فعال و سازنده در زندگی اجتماعی، کسب آگاهی نسبت به حقوق اجتماعی خود و بهره برداری صحیح از آن و احترام به حقوق دیگران و همکاری با سایر افراد جامعه است، یکی از شیوه های گرایش دانش آموزان به فعالیت ها و تصمیم گیری های اجتماعی، مشارکت آنان در گروه ها و شورا های متشکل از همسالان در مدارس است.
در این راستا، مقاله ی حاضر با بهره گیری از رویکرد کیفی (مصاحبه)، به بررسی نقش مشاركتی دانش آموزان در اداره امور مدرسه از طريق شورای دانش آموزی با تاكيد بر رويكرد مديريت مبتنی بر مدرسه است.
نمونه ی معرف، مدارس مقطع راهنمایی واقع در شهرستان … از جمله مدرسه تحت مدیریتم می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، ابتدا پاسخ های داده شده به هر سوال جداگانه نوشته شدند. سپس، در زمینه های ظاهر شده، هر دسته از پاسخ ها شناسایی گشتند و پس از جمع بندی، نتایج نشان داد که اجرای معقول طرح شورای دانش آموزی مدارس مقطع راهنمایی نیازمند توجه به نکاتی است که در نتایج تحقیق عنوان گردیده است.
کلیدواژه ها: شورای دانش آموزی، مشارکت، مدیریت مبتنی بر مدرسه، مسئولیت پذیری اجتماعی
مقدمه :
در هر اجتماع علمی سازمان‌ هايی وجود دارند كه برای تقويت آن اجتماع علمی نقش‌ های متعددی را ايفا می كنند. تربيت دانش آموزان راهنمایی كه در آغاز ورود به اجتماع بزرگ انسانها هستند از حساسيت ويژه ای برخوردار است.
دراین دوره که بعنوان اساس دوره های بالاتر آموزشی است، دانش آموزان تجربياتی کسب می کنند كه درصورتیکه مرتبط با هم و در ارتباط با مسايل شخصی واجتماعی باشد، بر انگيزاننده، سودمند و موثر خواهد بود و يادگيری مادام العمر را به همراه خواهد داشت. يكی از فعاليت هايی كه به اهداف اين دوره ياری می رساند، فعاليت های گروهی است.
با عنايت به رويكردهای جديد آموزش و پرورش نظير مديريت مبتنی بر مشاركت و مناسبات انسانی، تمركز زدايی و مدرسه محوری در نظام آموزش و پرورش، جلب مشاركت عملی وحضور فعال دانش آموزان در فرآيند تصميم سازی وتصميم گيری و امور اجرايی مدرسه بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته است. در بند 7 اصل شورای دانش آموزی آمده است كه :
« در مدارس به عنوان آموزش عملی و برای پرورش روحيه همكاری و تعاون و همفكری وسعه صدر، تشكيل شورای دانش آموزی مورد تاكيد قرار گيرد، اين شورا ها عملاً در تنظيم جريان امور مدرسه و هدايت پاره ای از فعاليت های خاص دانش آموزان علاوه بر نقش آموزشی می توانند جنبه اجرايی نيز داشته باشند» .
بديهی است اگر به دانش آموزان فرصت انديشيدن، ابراز وجود و مداخله موثر در امور مربوط به خودشان داده شود، موجب عزت نفس وارتقاء شخصيت آنان ومسئوليت پذيری بيشتر و فعاليت خود انگيخته و مسئولانه آنان خواهد شد. در اين راستا تشكيل شورای دانش آموزی در مدارس راهنمایی و نگرش مثبت و برخورد مسئولانه دست اندر كاران تعليم و تربيت وكارشناسان نسبت به اجرای اين طرح، زمينه درونی ساختن فرهنگ مشاركت و مشاركت پذيری در دانش آموزان و تحولی كار ساز در نظام اجرايی و تصميم سازی آموزش و پرورش فراهم می سازد. كسب آمادگی وآگاهی های لازم برای همزيستی، هم انديشی، پذيرش تنوع ديدگاه ها و تحمل آراء و عقايد ديگران، مشاركت در امور يادگيری مهارت های زندگی از جمله اهدافی هستند كه از مجرای شوراهای دانش آموزی تحقق می پذيرند. و لازمه دستيابی به اهداف مورد نظر برخورداری از مديريت مشاركت جويانه در سطوح مختلف آموزش و پرورش، اتخاذ سياست های مدیرانه در سازماندهی و نظارت مستمر بر برنامه ها و اهتمام عملی در تقويت، توسعه و گسترش شوراهای دانش آموزی مدارس می باشد.

فهرست مطالب :

  • چکیده
  • کلید واژه ها
  • مقدمه
  • بیوگرافی
  • اهداف پژوهش
  • متدولوژی تحقیق
  • جامعه، نمونه و روش نمونه گیری
  • روش تجزیه و تحلیل داده ها
  • ضرورت و اهمیت شورای دانش آموزی
  • بررسی پیشینه
  • اهداف شورای دانش آموزان در دوره راهنمایی
  • رویکرد مدیریت مبتنی بر مدرسه
  • هدف رویکرد مدیریت مبتنی بر مدرسه
  • ویژگی های نظام های آموزشی مبتنی بر رویکرد مدیریت مبتنی بر مدرسه
  • کارکردهای عمده شورای دانش آموزی در رویکرد مدیریت مبتنی بر مدرسه
  • بحث و تفسیر مصاحبه های اعضای منتخب شورای دانش آموزی و مدیران مدارس
  • مصاحبه با منتخبین شورا
  • وضعیت تحصیلی دانش آموزان
  • سابقه شرکت در تشکیل های دانش آموزی
  • میزان آگاهی و اطلاعات نسبت به شورای دانش آموزی
  • فعالیت های مورد علاقه اعضای منتخب شورای دانش آموزی
  • عوامل خانوادگی تاثیر گذار بر مشارکت دانش آموزان در اداره امور مدرسه
  • بحث و تفسیر مصاحبه با مدیران
  • پیشنهاد ها
  • منابع

قیمت فایل : 3000 تومان – فرمت : word (قابل ویرایش) – صفحات : 40

  • خریدار گرامی : برای دانلود فایل پیشنهاد می کنیم از مدیریت دانلود استفاده کنید. همینطور فایل در قالب فرمت zip میباشد و برای اجرا نیازمند نرم افزار WinRaR میباشد.

۳,۰۰۰ تومان – خرید



دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *