no-img
استار پروژه

اقدام پژوهی چگونه توانستم علل مدرسه گریزی حسین را کاهش دهم


استار پروژه
اطلاعیه های نویسنده سایت

ادامه مطلب

DOC
اقدام پژوهی چگونه توانستم علل مدرسه گریزی حسین را کاهش دهم
doc
دی ۲۹, ۱۳۹۵
33 کیلوبایت
16 صفحه (word)
۳,۰۰۰ تومان
۳,۰۰۰ تومان – خرید

اقدام پژوهی چگونه توانستم علل مدرسه گریزی حسین را کاهش دهم


اقدام پژوهی چگونه توانستم علل مدرسه گریزی حسین را کاهش دهم

در قالب فرمت ورد (word) قابل ویرایش


Action research

اقدام پژوهی چگونه توانستم علل مدرسه گریزی حسین را کاهش دهم

توضیحی مختصر :

چکیده:
در این اقدام پژوهی که موضوع آن جلوگیری از مدرسه گریزی حسین می باشد. هدف این بود که دانش آموز مذکور را به حضور منظم در مدرسه و کاهش اضطراب (تعلق به خانواده) در او سوق دهیم؛ برای این منظور از روش تحقیق اقدام پژوهی استفاده کردیم. من که معاون اجرایی مجتمع بودم با کمک مدیر و مشاور مدرسه و معاون آموزگار بادعوت اولیای دانش آموز و چندین جلسه بحث و گفتگو و ارائه رهنمود (عدم ترک خانه در موقع برگشتن فرزندش از مدرسه و استقبال ازاو) و از همه مهم تر دادن مسولیت و بزرگ تر جلوه دادن نقاط قوت دانش آموز توانستیم رفتار دانش آموز را اصلاح کنیم. و به این نتیجه رسیدیم که نیاز به تعلق به خانواده باید در کودک تأمین شود تا او آرامش روانی داشته باشد و با خیال راحت در سرکلاس درس حاضر شود.
کلید واژه ها: مدرسه گریزی، مسوولیت، تعلّق
مقدمه:
اصطلاح « گریز از مدرسه »  پس از اجباری شدن آموزش و پرورش در اواخر قرن نوزدهم متداول شد . در آن هنـگام ، اصطلاح  مزبور احتمالا ”  تمـام  اشکال  غیبت بدون اجازه از مـدرسه را شامل می شـد، و تنـها در این اواخر بود که کار بررسی غیبت، در اشکال گوناگون و محتمـل آن بتدریج آغاز شد. این امر بدان علت است که غیبت از مدرسه  نشانـهایی از یک اختـلال است ، که  نمی توان آن را  به صورتی که ممکن است ترسهای شبانه ، خیس کردن بستـر، یا هوس غذای را در خانواده پنـهان نگه داشت، از انظار مخفی کرد. معلمان احساس می کنند که مدرسه گریزی یک کودک یا ترس او از مدرسه، بازتابی بر آنها دارد و مدد کاران اجتماعی نیـز هنگامی که  نمی تواننـد کودک  را بر آن دارند که به مدرسه باز گرد، ممکن است احساس ناکامی کنند.
اگر کـودک بدون اطلاع پدر یا مادر از مدرسه غیبت کند ، این را می توان مدرسه گریزی نامید. انسان از خود سؤال می کند، که اگر کودک به مدرسه نرود، چه بر سر او خواهد آمد؟ شغل آینده اش چه خواهد شد؟ مسؤول آمـوزشی چگونه می تواند آنهایی را که واقعا“ مدرسه گریزند، وادار به حضور در مدرسه بکند؟
با آغاز سال تحصیلی کلاس اولی ها به مدرسه می روند تا دنیای گسترده تری را تجربه کنند. دوستی های جدید، ارتباطات وسیع تر، آشنایی با معلمان، آشنایی با خطوط کجی که به تدریج شکل حروف الفبا را به خود می گیرد، توانایی خواندن و نوشتن و دنیای محدود کودک را گسترش می دهد. بعضی ها گریان و بعضی ها خندان گام به مدرسه می گذارند، شادی یا اضطراب و نگرانی، دو حالت متضادی است که می توان در چهره ی این نونهالان مشاهده نمود.
اولین مسئله ای که در فرستادن کودک به مدرسه حائز اهمیت باشد، میزان آمادگی وی برای پذیرش نقش و مسئولیت دانش آموزی است. آمادگی را می توان با توجه به سن تحولی ورشد وی، میزان انطباق جویی وی با شرایط اجتماعی شدن و درک تضادها و توقعات آموزشی سنجید نه به اتکای نمره استاندارد شده یک آزمون خاص، از این رو فرستادن کودک به کلاسهای آمادگی تا حد زیادی تعیین کننده ی میزان آمادگی کودک برای رفتن به کلاس اول است. هر چند برخی ویژگیها مانند اینکه: هنگام مدرسه رفتن گریه می کنند، به موقع لباس نمی پوشند، صبحانه نمی خورند، تظاهر به درد شکم و معده می کنند، وقت را تلف می کنند و صراحتاً می گویند: « من نمی خواهم به مدرسه بروم». در اکثر کودکان هفت ساله دیده می شود، اما همین که کودک به مدرسه رسید، تمامی این شکایت به پایان می رسد و کودک با سایر کودکان همگام و همراه می شود. اما کودکی که آمادگی رفتن به مدرسه را ندارد، نه تنها قادر به انطباق اجتماعی، نقشها، مسئولیت ها، به کارگیری مهارتهای اجتماعی، دوست یابی و … نیست، بلکه نمی تواند از مفاهیم آموزشی بهره لازم را نیز بگیرد.
در راستای این مبحث در مجله پیوند شماره ۲۸۱ آمده است:
مهرماه برای اکثر افراد بخصوص کلاس اولی ها همیشه با خطرات تلخ و شیرین توام بوده است، اصولاً یکی از ترسهای خاص کودکان ترس از مدرسه است. در این حالت کودک از رفتن به مدرسه خود داری می کند و در منزل می ماند و به اصرار پدر و مادر هم توجهی نمی کند. پا فشاری و اصرار پدر و مادر باعث پیدایش علائم عدم تعادل روانی و اختلالات جسمانی می شود. اختلالات جسمـانی به صورت دل درد، استفراق، سردرد، سرگیجه و ضعف ظاهر می شود و غالباً ادامه پیدا می کند. اضطراب دوری از مادر از جمله عواملی است که سبب امتناع از رفتن به مدرسه می شود. بعضی از کودکان آنقدر به مادر خود تعلق خاطر دارند که حاضر نمی شوند لحظه ای از او جدا شوند، در چنین وضعیتی مادران معمولاً ناگزیر می شوند همراه کودکان خود به مدرسه رفته و کنار او بمانند، ولی از آنجایی که انجام این کار همیشه برای مادران مقدور نیست، لذا مسؤلان مدرسه گاهی برای ممانعت از بیقراری و بهانه جویی کودک ناچار به استفاده از حربه ی دروغ شده و به کودک می قبولانند که مادرش در دفتر مدرسه حضور دارد و بدین ترتیب او را قانع می کنند.
مشکل ترین پایه تحصیلی در دوره دبستان، کلاس اول ابتدایی است. کودکی که قبلاَ هیچگونه آشنایی با محیط درس، کلاس، مدرسه و شخصی به نام آموزگار نداشته به ناگاه خود را در آن محیط، تنها و به دور از خانواده احساس می کند.
آشنایی با روحیه این دسته از کودکان و چگونگی شکل گیری شخصیت آنان در خانواده های مختلف می تواند معلمان را در برقراری یک رابطه ی سالم و منطقی با آنان رهنمون شود.

فهرست مطالب :

  • چکیده
  • کلید واژه ها
  • مقدمه
  • توصیف وضعیت موجود و بیان مساله
  • مساله
  • شواهد ۱
  • گرد آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل و ارائه راهکار موقتی
  • اجرای راهکارها
  • شواهد ۲
  • ارزشیابی تاثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن
  • پیشنهادات
  • نتیجه گیری و گزارش نهایی
  • راهکارهایی برای حل مشکل مشابه در خانواده ها
  • فهرست منابع

قیمت فایل : ۳۰۰۰ تومان – فرمت : word (قابل ویرایش) – صفحات : ۱۶

  • خریدار گرامی : برای دانلود فایل پیشنهاد می کنیم از مدیریت دانلود استفاده کنید. همینطور فایل در قالب فرمت zip میباشد و برای اجرا نیازمند نرم افزار WinRaR میباشد.

۳,۰۰۰ تومان – خرید



دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *