no-img
استار پروژه

اقدام پژوهی راهکار های افزایش علاقه مندی دانش آموزان مقطع ابتدایی به درس ریاضی


استار پروژه
اطلاعیه های نویسنده سایت

ادامه مطلب

DOC
اقدام پژوهی راهکار های افزایش علاقه مندی دانش آموزان مقطع ابتدایی به درس ریاضی
doc
فروردین ۲۷, ۱۳۹۶
39 کیلوبایت
31 صفحه (word)
۳,۰۰۰ تومان
۳,۰۰۰ تومان – خرید

اقدام پژوهی راهکار های افزایش علاقه مندی دانش آموزان مقطع ابتدایی به درس ریاضی


اقدام پژوهی راهکار های افزایش علاقه مندی دانش آموزان مقطع ابتدایی به درس ریاضی

در قالب فرمت ورد (word) قابل ویرایش


اقدام پژوهی راهکار های افزایش علاقه مندی دانش آموزان مقطع ابتدایی به درس ریاضی

اقدام پژوهی راهکار های افزایش علاقه مندی دانش آموزان مقطع ابتدایی به درس ریاضی

Action strategy of increasing interest to elementary school students in math

توضیحی مختصر :

چکیده :

تحقیق حاضر مربوط به دانش آموزان  مدرسه ابتدایی …………….  واقع در شهرستان ……… و با جمعیت نمونه ۲۶ نفر دانش آموز انجام شده است. مسأله ی مورد نظر، بی­ علاقه ­گی، بی­ توجهی و غیر­فعال بودن اغلب دانش آموزان یادشده در انجام فعالیت­های درس ریاضی و رضایت بخش نبودن نتایج آزمون های عملکردی آنان بوده و هدف از انجام این تحقیق، افزایش میزان علاقه ­مندی دانش ­آموزان دبستان ……… یاد شده به درس ریاضی و انجام فعالیت­های آن در درس مورد نظر بوده است. بر این اساس، پژوهشگر با استفاده از روش­های علمی به منظور کسب داده ­های لازم، از منابع گوناگون تحقیق مانند : همکاران و مدیر، سرگروه آموزشی درس ریاضی، دانش­ آموزان و والدین آن­ها، کتاب­ها، مجلات، اینترنت،  بررسی کارنامه­ ی تحصیلی و ارزیابی نتایج آزمون­های برگزار شده، به تجزیه و تحلیل آن­ها جهت شناسایی عوامل موثر در ایجاد مسأله و یافتن راه ­حل­های پیشنهادی پرداخت. سپس به انتخاب چندین راهکار عملی از میان راه حل­های پیشنهادی مبادرت ورزید. آن گاه پس از اعتبار بخشی توسط گروه پژوهش، به اجرای راه ­حل ­های انتخابی اقدام نمود که عبارت بودند از: ۱٫ تنظیم جدولی به منظور ارزش­یابی تشخیصی و تکوینی و تعیین روش تدریس ۲٫ تشکیل انجمن کودکان ریاضی­دان ۳٫ تنظیم فرم ارزش­یابی فعالیت­های عملکردی دانش ­آموزان تنظیم شبکه­ ی تلویزیونی ویژه ­ی کودکان. لازم به ذکر است، پس از اجرای راه­ حل­ های فوق، پژوهشگر موفق گردید تا فراوانی دانش ­آموزان علاقه­مند به یادگیری مفاهیم ریاضی را از ۷ نفر در اوایل سال تحصیلی به ۱۴ نفر در پایان سال تحصیلی برساند. در پایان این نتیجه به دست آمد که، استفاده از روش­های متنوع تدریس، متناسب با هدف هر درس، ارائه فعالیت­های عملکردی به دانش ­آموزان با توجه به تفاوت­های فردی، نیازها و علایق آنان و تشویق ­های مناسب، تقویت حافظه دیداری و شنیداری، پرورش دقت و توجه فراگیران، در قالب بازی های هدفدار، در افزایش میزان علاقه ­مندی آنان به درس ریاضی و انجام فعالیت­های عملکردی آن، بسیار مؤثر بوده است.

مقدمه :

مفاهیم ریاضی، یکی از اثربخش ترین و کارآمد ترین مواد درسی می‌باشد. به طوری که مبینی به نقل از ریچارد کورانت، در این زمینه می‌گوید: «ریاضیات یکی از عالی ترین تراوش‌ های اندیشه ی آدمی است که منعکس کننده­ی اراده­ی انسان و نشان دهنده­ی سیر عقل و برهان و هم­چنین بیان کننده­ ی میزان علاقه­ ی بشر به کمال و زیبایی است.» نقش بنیادی علم ریاضی در پیشبرد سایر علوم و فنون نیز مورد پذیرش همگان است، به طوری که نرسیدن به هدف‌ های آموزشی در زمینه­ ی ریاضی موجب ضعف، ناتوانی و دست نیافتن به اهداف مربوط به پیشرفت علوم و فنون دیگر خواهد بود. با توجه به مطالب یاد شده، آشکار می‌گردد که نقش و جایگاه درس ریاضی در زندگی انسان به چه میزان دارای اهمیت است. اما سؤال مهمی که مطرح می‌باشد آن است که، چرا عده­ ی کمی از دانش‌ آموزان به درس ریاضی علاقه­مند می باشند؟ چرا نتایج ارزش­یابی درس ریاضی اغلب فراگیران رضایت بخش نمی باشد؟ چرا بعضی از دانش‌ آموزان در زنگ ریاضی دچار اضطراب و نگرانی می‌شوند؟ چرا بعضی از آموزگاران در تدریس این درس موفقیت چندانی ندارند؟ به راستی دلیل این ناکامی‌ ها چیست و عوامل آن کدامند؟ برخی از پژوهشگران، هم چون عزیزخانی در اقدام پژوهی که با عنوان «چگونه توانستم با ایجاد محیطی شاد و فعال میزان یادگیری دانش‌آموزان کلاس سوم مدرسه شهیدین فاطمی را در درس ریاضی افزایش دهم؟ » انجام داده بود، با استفاده از روش‌ های گوناگون تحقیق ، به این نتیجه رسید که می‌توان با ایجاد محیط شاد و افزایش نشاط در دانش‌ آموزان، میزان علاقه‌ مندی آنان را در درس ریاضی افزایش داد. بی­ شک، مهم ترین عاملی که در موفقیت یا ناکامی برخی از معلمان در تدریس ریاضی ، نقش بسزایی دارد، مربوط به روش آنان در علاقه مند کردن دانش‌آموزان به درس یاد شده و چگونگی ایجاد انگیزه و ارائه مطالب درسی به آنان می‌ باشد. بر این اساس، عنوان اقدام پژوهی حاضر این است: « راهکار های افزایش علاقه مندی دانش آموزان مقطع ابتدایی به درس ریاضی » و هدف اصلی آن، ایجاد انگیزه و افزایش علاقه در دانش‌ آموزان یاد شده نسبت به درس ریاضی و انجام فعالیت های عملکردی آن و پیشرفت فراگیران در آزمون های مداد کاغذی درس مورد نظر می باشد. از سوی دیگر، این تحقیق در پی آن بود تا علاوه بر افزایش علاقه‌ مندی دانش‌ آموزان دبستان میثم به درس ریاضی، میزان مهارت آنان را نیز در انجام آزمون‌ های عملکردی و فعالیت‌ های خارج از مدرسه، ارتقا بخشد. هم چنین سعی بر آن داشت تا میزان کاربرد مفاهیم ریاضی را در زندگی روزمره ی فراگیران افزایش داده، و به دلیل تلفیق درس یادشده با سایر دروس، موفقیت دانش‌ آموزان در یادگیری درس­های دیگر (فارسی، علوم، هنر و غیره) را نیز امکان پذیر سازد.

فهرست مطالب :

  • چکیده
  • مقدمه
  • بیان مسأله
  • اهداف تحقیق
  • توصیف وضع موجود ( شواهد ۱)
  • الف. شاخص‌ های کیفی وضع موجود
  • ب. شاخص‌ های کمی وضع موجود
  • گرد آوری داده‌ ها
  • تجزیهوتحلیلوتفسیر داده‌ ها
  • گرد آوری داده‌ها جهت ارائه راه حل‌ ها
  • الف. مصاحبه
  • ب. مشاهده باز
  • ج. پرسش نامه
  • ادبیات موضوع
  • الف: پیشینه نظری
  • پیشینه ی عملی
  • راه حل‌های پیشنهادی
  • انتخاب راه حل‌ ها
  • اجرای راه حل های انتخابی (گردآوری شواهد ۲)
  • نتیجه گیری
  • پیشنهاد‌ها و راهکارها
  • فهرست منابع و مآخذ

 


قیمت فایل : ۳۰۰۰ تومان – فرمت : word (قابل ویرایش) – صفحات : ۳۱

  • خریدار گرامی : برای دانلود فایل پیشنهاد می کنیم از مدیریت دانلود استفاده کنید. همینطور فایل در قالب فرمت zip میباشد و برای اجرا نیازمند نرم افزار WinRaR میباشد.
۳,۰۰۰ تومان – خرید


دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *