no-img
استار پروژه

اقدام پژوهی بررسی نقش مشاركتی دانش آموزان در اداره امور مدرسه از طريق شورای دانش آموزی


استار پروژه
اطلاعیه های نویسنده سایت

ادامه مطلب

DOC
اقدام پژوهی بررسی نقش مشارکتی دانش آموزان در اداره امور مدرسه از طریق شورای دانش آموزی
doc
دی ۲۹, ۱۳۹۵
41 کیلوبایت
40 صفحه (word)
۳,۰۰۰ تومان
۳,۰۰۰ تومان – خرید

اقدام پژوهی بررسی نقش مشارکتی دانش آموزان در اداره امور مدرسه از طریق شورای دانش آموزی


اقدام پژوهی بررسی نقش مشارکتی دانش آموزان در اداره امور مدرسه از طریق شورای دانش آموزی

در قالب فرمت ورد (word) قابل ویرایش


Action research

اقدام پژوهی بررسی نقش مشارکتی دانش آموزان در اداره امور مدرسه از طریق شورای دانش آموزی

توضیحی مختصر :

چکیده :
یکی از مهمترین اهداف تعلیم و تربیت، اجتماعی ساختن دانش آموزان یعنی آماده کردن آنان برای شرکت فعال و سازنده در زندگی اجتماعی، کسب آگاهی نسبت به حقوق اجتماعی خود و بهره برداری صحیح از آن و احترام به حقوق دیگران و همکاری با سایر افراد جامعه است، یکی از شیوه های گرایش دانش آموزان به فعالیت ها و تصمیم گیری های اجتماعی، مشارکت آنان در گروه ها و شورا های متشکل از همسالان در مدارس است.
در این راستا، مقاله ی حاضر با بهره گیری از رویکرد کیفی (مصاحبه)، به بررسی نقش مشارکتی دانش آموزان در اداره امور مدرسه از طریق شورای دانش آموزی با تاکید بر رویکرد مدیریت مبتنی بر مدرسه است.
نمونه ی معرف، مدارس مقطع راهنمایی واقع در شهرستان … از جمله مدرسه تحت مدیریتم می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، ابتدا پاسخ های داده شده به هر سوال جداگانه نوشته شدند. سپس، در زمینه های ظاهر شده، هر دسته از پاسخ ها شناسایی گشتند و پس از جمع بندی، نتایج نشان داد که اجرای معقول طرح شورای دانش آموزی مدارس مقطع راهنمایی نیازمند توجه به نکاتی است که در نتایج تحقیق عنوان گردیده است.
کلیدواژه ها: شورای دانش آموزی، مشارکت، مدیریت مبتنی بر مدرسه، مسئولیت پذیری اجتماعی
مقدمه :
در هر اجتماع علمی سازمان‌ هایی وجود دارند که برای تقویت آن اجتماع علمی نقش‌ های متعددی را ایفا می کنند. تربیت دانش آموزان راهنمایی که در آغاز ورود به اجتماع بزرگ انسانها هستند از حساسیت ویژه ای برخوردار است.
دراین دوره که بعنوان اساس دوره های بالاتر آموزشی است، دانش آموزان تجربیاتی کسب می کنند که درصورتیکه مرتبط با هم و در ارتباط با مسایل شخصی واجتماعی باشد، بر انگیزاننده، سودمند و موثر خواهد بود و یادگیری مادام العمر را به همراه خواهد داشت. یکی از فعالیت هایی که به اهداف این دوره یاری می رساند، فعالیت های گروهی است.
با عنایت به رویکردهای جدید آموزش و پرورش نظیر مدیریت مبتنی بر مشارکت و مناسبات انسانی، تمرکز زدایی و مدرسه محوری در نظام آموزش و پرورش، جلب مشارکت عملی وحضور فعال دانش آموزان در فرآیند تصمیم سازی وتصمیم گیری و امور اجرایی مدرسه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. در بند ۷ اصل شورای دانش آموزی آمده است که :
« در مدارس به عنوان آموزش عملی و برای پرورش روحیه همکاری و تعاون و همفکری وسعه صدر، تشکیل شورای دانش آموزی مورد تاکید قرار گیرد، این شورا ها عملاً در تنظیم جریان امور مدرسه و هدایت پاره ای از فعالیت های خاص دانش آموزان علاوه بر نقش آموزشی می توانند جنبه اجرایی نیز داشته باشند» .
بدیهی است اگر به دانش آموزان فرصت اندیشیدن، ابراز وجود و مداخله موثر در امور مربوط به خودشان داده شود، موجب عزت نفس وارتقاء شخصیت آنان ومسئولیت پذیری بیشتر و فعالیت خود انگیخته و مسئولانه آنان خواهد شد. در این راستا تشکیل شورای دانش آموزی در مدارس راهنمایی و نگرش مثبت و برخورد مسئولانه دست اندر کاران تعلیم و تربیت وکارشناسان نسبت به اجرای این طرح، زمینه درونی ساختن فرهنگ مشارکت و مشارکت پذیری در دانش آموزان و تحولی کار ساز در نظام اجرایی و تصمیم سازی آموزش و پرورش فراهم می سازد. کسب آمادگی وآگاهی های لازم برای همزیستی، هم اندیشی، پذیرش تنوع دیدگاه ها و تحمل آراء و عقاید دیگران، مشارکت در امور یادگیری مهارت های زندگی از جمله اهدافی هستند که از مجرای شوراهای دانش آموزی تحقق می پذیرند. و لازمه دستیابی به اهداف مورد نظر برخورداری از مدیریت مشارکت جویانه در سطوح مختلف آموزش و پرورش، اتخاذ سیاست های مدیرانه در سازماندهی و نظارت مستمر بر برنامه ها و اهتمام عملی در تقویت، توسعه و گسترش شوراهای دانش آموزی مدارس می باشد.

فهرست مطالب :

  • چکیده
  • کلید واژه ها
  • مقدمه
  • بیوگرافی
  • اهداف پژوهش
  • متدولوژی تحقیق
  • جامعه، نمونه و روش نمونه گیری
  • روش تجزیه و تحلیل داده ها
  • ضرورت و اهمیت شورای دانش آموزی
  • بررسی پیشینه
  • اهداف شورای دانش آموزان در دوره راهنمایی
  • رویکرد مدیریت مبتنی بر مدرسه
  • هدف رویکرد مدیریت مبتنی بر مدرسه
  • ویژگی های نظام های آموزشی مبتنی بر رویکرد مدیریت مبتنی بر مدرسه
  • کارکردهای عمده شورای دانش آموزی در رویکرد مدیریت مبتنی بر مدرسه
  • بحث و تفسیر مصاحبه های اعضای منتخب شورای دانش آموزی و مدیران مدارس
  • مصاحبه با منتخبین شورا
  • وضعیت تحصیلی دانش آموزان
  • سابقه شرکت در تشکیل های دانش آموزی
  • میزان آگاهی و اطلاعات نسبت به شورای دانش آموزی
  • فعالیت های مورد علاقه اعضای منتخب شورای دانش آموزی
  • عوامل خانوادگی تاثیر گذار بر مشارکت دانش آموزان در اداره امور مدرسه
  • بحث و تفسیر مصاحبه با مدیران
  • پیشنهاد ها
  • منابع

قیمت فایل : ۳۰۰۰ تومان – فرمت : word (قابل ویرایش) – صفحات : ۴۰

  • خریدار گرامی : برای دانلود فایل پیشنهاد می کنیم از مدیریت دانلود استفاده کنید. همینطور فایل در قالب فرمت zip میباشد و برای اجرا نیازمند نرم افزار WinRaR میباشد.

۳,۰۰۰ تومان – خرید



دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *